Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

08. 02. 2016

Jednotky požární ochrany Hasičského záchranného sboru ČR zasahují ročně u více jak 19 tisíc dopravních nehod. Tato činnost začíná nad ostatními výrazně převažovat.

Při zásahu na dopravní nehodu hasiči vyprošťují zraněné osoby ze zdemolovaných automobilů, poskytují první pomoc, provádějí opatření proti vzniku požáru, likvidují následně vzniklé požáry nebo odklízejí části vozidel a provozní kapaliny z vozovky.
 

 

Tyto práce jsou pro hasiče velice náročné nejen z pohledu psychické zátěže, ale také fyzicky a časově. Vše je potřeba provádět co nejrychleji a nejbezpečněji. Ztráta lidského života je při těžké dopravní nehodě otázkou několika málo minut.

Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

Konstrukce a systémy pasivní bezpečnosti u automobilů prošly za posledních 10 let rozsáhlým vývojem a jejich znalost je základním předpokladem k rychlému a bezpečnému provedení zásahu. S rozvojem nových bezpečnostních prvků se ztížily práce při vyprošťování (velké riziko představují neaktivované airbagy, přestřihnutí vyvíječů plynů, umístění více akumulátorů, pyrotechnických předpínačů pásů, použití vysokopevnostní bórové oceli v konstrukci atd.), proto je při vyprošťovacích pracích velice důležité znát umístění a způsob deaktivace těchto komponentů.

Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

Díky vzájemné spolupráci mezi Hasičským záchranným sborem ČR a automobilkou ŠKODA AUTO a. s. probíhají v posledních letech intenzivní výcviky. V roce 2015 proběhlo jedenáct výcviků ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel, zaměřených na nové konstrukční prvky vozidel Škoda. Zúčastnilo se jich přes 260 hasičů, pocházejících ze všech stanic HZS ČR z celé republiky. Výcviky se konaly díky řediteli Hasičského záchranného sboru podniku ŠKODA AUTO, a. s. přímo v areálu stanice, kde měli účastníci jedinečnou příležitost praktického výcviku na nejnovějších modelech automobilů z produkce automobilky. Použité automobily byly ze zkušebních sérií určených k likvidaci.

Program výcviku

V dopolední části byly prezentovány pracovníky vývojového týmu ŠKODA AUTO, a. s. trendy ve vývoji a konstrukci bezpečnostních prvků vozidel, použité prvky pasivní bezpečnosti a zařízení ve vozidlech Škoda typu Citigo, Fabia, Octavia, Rapid, Superb a Yeti. Současně proběhlo předvedení projektu výjezdového týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO, a. s., který provádí hloubkovou analýzu dopravních nehod a získává tak zpětné informace k uplatnění změny konstrukce bezpečnostních prvků vozidel.

Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

Dalším tématem teoretické části bylo umístění prvků pasivní bezpečnosti, pracovní postupy při vyprošťování a ukázka nejvhodnějších míst pro dělení karosérií na vozidlech značky Škoda. Závěrečná část prezentací poskytla klíčové informace o hybridních a elektrických pohonech vozidel. Týkaly se zejména nebezpečí plynoucího z vysokého napětí u těchto automobilů v případě dopravní nehody či požáru.

Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

V odpolední praktické části proběhlo seznámení s výukovým vozidlem Octavia, které bylo speciálně upraveno pro tyto účely, a s nejnovějšími typy hybridů a elektromobilů (Mercedes S 400 hybrid, VW Touareg Hybrid, Octavia green e-line). Předvedeny byly jak systémy pasivní bezpečnosti, tak nejlepší místa pro dělení karoserie. Účastníci se poté seznámili s nejnovějšími typy hydraulického vyprošťovacího zařízení od firem Holmatro, Lukas a Weber a pod vedením zkušených instruktorů se rozdělili do tří skupin. Každý si mohl otestovat hydraulické vyprošťovací zařízení od všech uvedených výrobců. Znovu se ukázala nutnost použití nejmodernějších hydraulických vyprošťovacích zařízení, jelikož vývoj materiálů v automobilovém průmyslu je vždy o krok vepředu. Při praktickém výcviku byly procvičeny všechny základní postupy ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, od odstranění skel až po odtlačení přístrojové desky a odstranění střechy.

Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA Výcvik hasičů ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, zaměřený na nové konstrukční prvky vozidel ŠKODA

Závěrem všichni účastníci obdrželi tištěnou příručku „Zachraňování a vyprošťování z havarovaných vozidel ŠKODA“ a multimediální DVD z tohoto IMZ, které vzniklo ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem podniku ŠKODA AUTO, a. s. a Školním a výcvikovým zařízením HZS ČR, středisko Brno.

Kladné hodnocení účastníků potvrdilo potřebnost takto prováděné odborné přípravy a doufáme, že spolupráce se společností ŠKODA AUTO, a. s. bude nadále aktivně pokračovat.

Autor: kpt. Ing. Pavel Findeis

Články

Speed marathon 2024 - místa, kde se bude tento pátek měřit rychlost

V pátek 19. 4. proběhne další ročník celorepublikového měření rychlosti. Kde se bude měřit?

Projděte si s dětmi testy pro získání Průkazu malého cyklisty

Děti v rámci základní školy dělají Průkaz mladého cyklisty. Vyzkoušejte si testy online a zdarma.

Jen do neděle můžete přidat tip na měření rychlosti

Přidejte svůj tip nebo dejte palec nahoru nebo dolů tipu, který již na místě, na kterém chcete 19. 4.

Co přináší Řidičský průkaz na zkoušku?

Při nebezpečném přestupku dva preventivní kurzy v autoškole! Od roku 2024 pro všechny řidičské průkazy ...

Autoškola L17

Autoškola L17 umožňuje udělat autoškolu a závěrečné zkoušky v 17ti letech a řídit do 18ti let s mentorem.
Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení140Průměrné hodnocení4.6
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka