Přecházení přes silnici

Při přecházení silnice jsme vždy velice obezřetní. Srážka s autem je pro chodce tragická. Často k ní dochází právě při přecházení silnice.

Jaká jsou základní pravidla?

  1. Rozhlížet se – vlevo, vpravo a zase vlevo před přecházením a současně po celou dobu přecházení. Může se stát, že auto, které se zdálo dostatečně daleko, přijede rychleji, než jsme předpokládali.
  2. Oční kontakt – před vstupem do silnice je nutné navázat s řidičem oční kontakt. Získáme tak jistotu, že nás řidič vidí a zastaví.
  3. Po přechodu se chodí jen na zelenou nebo je-li bezpečný prostor pro přejití. Přecházíme vpravo, rychle, ne však zbrkle, neutíkáme. Rozsvítí-li se při přecházení červená, nevracíme se, ale dokončíme přecházení.
  4. Nespoléhejte se na přednost na přechodu – řidiči mohou chodce přehlédnout nebo udělat chybu.
  5. Vnímáme všemi smysly – při přecházení se nespoléháme jen na oči, ale také sluch. Telefonování nebo poslouchání hudby může přehlušit přijíždějící auta nebo i např. sanitku s puštěnou houkačkou.
  6. Mimo přechod přecházíme nejkratší cestou, tj. kolmo k její ose. Přecházíme jen na přehledných místech a velmi opatrně.
  7. Auta nezastaví na místě – auta jezdí rychleji než chodci a nemohou zastavit hned. Je nutné správně odhadnout jejich vzdálenost, rychlost a tím, za jak dlouho přijedou k nám.
  8. Houkačka – vozidla s právem přednosti v jízdě (sanitky, hasiči a policie) mají vždy přednost. Přednost před chodci má také tramvaj, a to vždy, i když je chodec na přechodu pro chodce.
  9. Kolo je nutné po přechodu vždy vést, jet po přechodu je zakázané a nebezpečné (hrozí střet s chodci).
  10. Brusle, lyže – pokud neohrozíme ostatní chodce, smíme jet po přechodu na kolečkových bruslích a lyžích.

Jdeme vždy po přechodu!

Je-li v blízkosti přechod, jsme povinni jít po přechodu. Resp. jak říká zákon: „Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod, musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce, v podchodu, nadchodu apod. se stejně jako na chodníku chodí vpravo. Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.“

  • Co když tu přechod není? Na silnicích mimo obce mnoho přechodů nenajdeme. V takovém případě se pečlivě rozhlédneme na obě strany (nejdřív vlevo) a silnici rychle přejdeme. Rozhlížíme se i během přecházení. Přecházíme ale jen na rovném přehledném úseku a jen když jsme si jisti, že nic nejede.
  • Jaké má přechod výhody? Vstoupíme-li na přechod, máme přednost před vozidly. Přijíždějící řidiči by nás měli pustit. Přesto ale musíme být opatrní. Přechody bývají označeny dopravními značkami, řidiči jsou tedy opatrnější a o přechodu vědí, i když ho ještě nevidí.

Před vstupem do vozovky se vždy důkladně rozhlédneme, ať jdeme po přechodu nebo mimo přechod

Rozhlédneme se

Před vstupem do vozovky se vždy důkladně rozhlédneme, ať jdeme po přechodu nebo mimo přechod.

Jak se správně rozhlédnout? Podíváme se nejprve doleva, potom doprava. Před vstupem do silnice nás bezprostředně ohrožují auta jedoucí po naší straně – ta, co přijíždějí zleva. Také během přecházení stále kontrolujeme, jestli nejede auto.

Nepozornost chodců

Chodci musí být pozorní nejen na přechodu, ale i na chodníku. Prohlédněte si následující animaci, která vystihuje problém nepozornosti chodců. A to nejen dětí.

Tato animace byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.

Přechod pro chodce řízený světly

Na některých křižovatkách mají zelenou současně chodci i odbočující vozidla.

Nespoléháme se na zelenou

Řidič může udělat chybu a projet na červenou, kdy chodci mají zelenou.

Jak správně přecházet? I když se rozsvítí zelený panáček, stejně se rozhlédneme na obě strany. Pokud se blíží auto, sledujeme, zda zabrzdí. Když přecházíme a během přecházení se rozsvítí červený panáček, nepropadáme panice a dokončíme přecházení.

Co když jede sanitka?

Když svítí zelený panáček a slyšíme houkačku nebo vidíme auto s blikajícím majákem, počkáme, až projede. Teprve potom silnici přejdeme.

Co když už jsme na přechodu? Pokud už přecházíme, rychle přechod opustíme. Dopředu nebo i zpět, pokud je to blíž.

Přechod pro chodce bez semaforu

Vždy použijeme přechod

Přechod je nejlepší místo na přecházení. Je-li blízko přechod, vždy jdeme po něm.

Proč? Řidiči před přechodem dávají na chodce větší pozor než jinde.

Přednost na přechodu

Chodec má na přechodu přednost, ale nikdy na ni nemůžeme spoléhat.

Co mám dělat? Vždycky zastavíme před přechodem a rozhlížíme se. Pokud vidíme auto, čekáme. Nepřecházíme, dokud neprojede či úplně nezastaví.

Přechod pro chodce v křižovatce

Přechod řízený světly

Když svítí zelený panáček, mohou mít zelenou i odbočující auta. Proto se stále rozhlížíme a dáme pozor i na odbočující auta.

Přechod bez světel

Rozhlížíme se nejen doleva a doprava, ale sledujeme také přijíždějící auta, která chtějí odbočit naším směrem.

Auta nezabrzdí na místě

Brzdná dráha

Chvíli trvá, než si řidič uvědomí, že musí brzdit. Další vzdálenost potřebuje pro samotné brzdění.

Více o Brzdné dráze najdete zde.

Rozdílná rychlost

Přejít silnici trvá chodci docela dlouhou dobu. Za tu dobu, než přejde polovinu silnice, auto ve městě ujede okolo 60 až 90 metrů.

Vidět a být viděn

Přecházení mezi auty

Oční kontakt

Nejlepší je, když se s řidičem vzájemně podíváme do očí. Tak víme, že o nás přijíždějící řidič ví.

Přecházení za překážkou

Při přecházení mohou nastat situace, kdy máme špatný výhled. Překážet ve výhledu nám může třeba zaparkované auto.

Jak se tomu vyhnout? Můžeme přecházet v jiném místě, kde jsme dál od překážky. Pokud musíme přecházet okolo překážky, je potřeba opatrně vyhlédnout za překážku, ale nevstoupit do jízdní dráhy auta. V zastávce MHD počkáme, až autobus nebo tramvaj odjede. Potom teprve přejdeme.

Nebezpečí u zatáčky

Přecházení v zatáčce

Přecházení v zatáčce

Přecházení u zatáčky

Pokud jdeme po silnici blízko zatáčky, nevidíme, zda nepřijíždí auto. Řidiči aut zase nevidí nás.

Jak se tomu vyhnout? Nejlepší je u zatáčky vůbec nepřecházet a popojít dál, kde uvidíme na obě strany.

Přecházení v zatáčce

Když jsme na vnější straně zatáčky, může být dobrým místem pro přecházení přímo zatáčka.

Kdy přecházíme v zatáčce? Pokud stojíme na vnější straně zatáčky a pokud tam máme dobrý výhled na obě strany.

Odhad vzdálenosti

Při přecházení je důležité počítat s tím, že auto jede vyšší rychlostí a tak urazí delší vzdálenost než chodec za stejný čas.

Vyzkoušejte si to na následující interaktivní animaci. Zadejte rychlost a vzdálenost automobilu od přechodu pro chodce a animaci spusťte.

 

Nebezpečí při přecházení

Dále uvádíme potencionální nebezpečí při přecházení, bez ohledu na místo přecházení (přechod pro chodce i mimo něj). Nejčastější příčinou usmrcení chodce (při jeho vlastním zavinění) jsou:

  • náhlé vstoupení do vozovky z chodníku (nedání přednosti v jízdě autům),
  • přecházení mimo přechod nebo „za“ autem,
  • špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla při přecházení.

Tyto situace nastávají především za následujících situací:

  • Přecházení bez rozhlédnutí nebo náhlé vstoupení do silnice, kdy řidič nestihne reagovat.
  • Přecházení mezi zaparkovanými auty nebo za autem (i autobusem, tramvají na zastávce apod.) Je nutné nevycházet a nevyčnívat do silnice, ale jen se vyklonit pro dobrý rozhled.
  • Špatný odhad rychlosti a vzdálenosti přijíždějícího auta. Chodec přejde jeden pruh silnice za cca 3 s, za tuto dobu auto ujede v obci při 50 km/h cca 40 m. Běžnou dvouproudou silnici přejde tedy chodec za cca 6 s, přičemž auto za tuto dobu ujede až 80 m!
  • Přecházení víceproudých silnic – chodec musí dát přednost autům v každém pruhu zvlášť. Pozor – přijíždějící řidič nemusí chodce přes stojící auto vidět.
  • Přecházení v zatáčce, za horizontem, pomalé, zastavování na silnici.
  • Špatná viditelnost – nevhodné oblečení a nepoužívání reflexních prvků za snížené viditelnosti. Více o viditelnosti chodců.


Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení166Průměrné hodnocení4.6
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka