Brzdná dráha a rychlost

1. Rychlost

Brzdná dráha rozhoduje o tom, zda v krizové situaci dojde k nehodě, nebo auto zastaví včas.

I zde platí fyzikální zákony. Jelikož kinetická energie roste s rychlostí exponenciálně, stejně tak se projeví závislost brzdné dráhy na rychlosti. Tedy i malý rozdíl rychlosti znamená velký rozdíl v následcích.

Hloubka dezénu letní pneumatiky

Hloubka dezénu letní pneumatiky

Celková brzdná dráha má dvě části

  • reakční dráhu (auto ujede během reakční doby, než řidič začne brzdit),
  • vlastní brzdnou dráhu.

2. Vliv hloubky dezénu

Vedle rychlosti má vliv mnoho dalších faktorů, zejména pak povrch vozovky (voda, sníh, led) a typ a stav pneumatik (letní, zimní, hloubka vzorku, tlak).

Minimální hloubka dezénu je v ČR stanovena Zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Pro letní pneumatiky je minimální hloubka dezénu 1,6 mm, pro zimní pneumatiky 4 mm (pro vozidla do 3 500 kg).

Brzdná dráha z 80 km/h do úplného zastavení na mokré vozovce, letní pneumatiky (zdroj Continental)

Brzdná dráha z 80 km/h do úplného zastavení na mokré vozovce, letní pneumatiky (zdroj Continental)

Bezpečná vzdálenost

Bezpečná vzdálenost

Bezpečný odstup roste se zvyšující se rychlostí a je roven minimálně vzdálenosti, kterou ujedete za dvě sekundy. Toto je doba, za kterou začne vozidlo efektivně brzdit (po registraci podnětu k brzdění řidičem).

3. Letní vs. zimní pneumatiky

Pokud klesne teplota pod 7 °C ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti.

Použití zimních pneumatik je na některých komunikacích v zimním období povinné.

Porovnání brzdné dráhy při použití zimních a letních pneumatik na sněhu a ledu

Porovnání brzdné dráhy při použití zimních a letních pneumatik na sněhu a ledu

4. Rychlost vozidla a stav vozovky

Interaktivní měření brzdné dráhy

 


Přihlášení
Vyhledávání