Nepříznivé počasí

Nepříznivým počasím pro řízení automobilu rozumíme mlhu, prudký déšť nebo sněžení, sníh a námrazu na vozovce. V těchto případech je nutná zvýšená opatrnost i rozvaha. Bezpečné jízdě přispěje také dobré očištění všech skel, vhodné oblečení, zimní výbava i příprava.

Pneumatiky

Základním opatřením pro bezpečnou jízdu za nepříznivého počasí je opatrná jízda. V zimě navíc přezutí na zimní pneumatiky.

Pokud klesne teplota pod 7 °C, ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti.

Rozdíl brzdných drah letní a zimní pneumatiky na sněhu a ledu je zde.

Jen přezutí zimních pneumatik nestačí, je třeba za jízdy předvídat situace, které mimo zimu nehrozí, a přizpůsobit jim styl jízdy.

Nasazování sněžných řetězů

Sněžení

Sněžení působí dva problémy – velmi sníženou viditelnost, někdy se stav označuje až za bílou tmu. Zde nepomáhají ani kvalitní světla, ani reflexní prvky chodců, padající sníh vytvoří světlům neproniknutelnou bariéru.

Jediným opatřením je výrazně snížit rychlost, tak abychom mohli zabrzdit, a to i s ohledem na kluzký povrch.

Druhým problémem sněžení je kluzkost povrchu a zejména měnící se kluzkost. Některý sníh dokáže být kluzký jako mýdlo, kluzkost se liší dle povrchu silnice, na který dopadá – zda padá na suchou vozovku, mokrou, zledovatělou či již zasněženou. Záleží, jaká panuje venkovní teplota a také intenzita provozu – zda auta před námi vytvořila uježděnou vrstvu či jedeme první.

Rozmanitost kombinací znamená jediné – nelze vědět, jak se bude auto chovat, je potřeba jet pomalu a nestále předvídat krizovou situaci a možný smyk.

Vždy zvětšíme odstup mezi vozidly, alespoň na pět sekund. Při hustém sněžení zapneme zadní mlhovky, aby nás včas viděla zezadu přijíždějící vozidla.

Nasazování sněžných řetězů
Nasazování sněžných řetězů

Led

Pokud je teplota pod nulou, voda mrzne. I když má auto venkovní teploměr, který ukazuje teplotu nad nulou, neznamená to, že na silnici nemůže být led. Silnice může být mnohem chladnější, například na mostech, v místech, kde fouká, v údolích, na přechodech mezi lesem a polem apod.

Mlha

Mlha působí velmi nízkou viditelnost. Pokud je to v zimě, může také namrzat silnice. Jako při každé omezené viditelnosti je třeba snížit rychlost na takovou úroveň, abychom zabrzdili na vzdálenost, na kterou vidíme, a zvětšit odstup mezi vozidly. Alespoň na pět sekund.

Zapneme mlhovky, aby nás viděli ostatní řidiči. Přední mlhovky také mohou zlepšit náš výhled, protože jsou umístěny níže než klasické světlomety a dokážou tak svítit pod mlhu.

Správně oškrábaná sklaSprávně

Správně oškrábaná skla

Čistá skla

Dobrý výhled je nutný za všech podmínek za každého počasí. V zimě může být sklo namrzlé, zasněžené. Před jízdou zcela očistíme všechna skla potřebná pro výhled. Vytvořit malý průzor nestačí. Stejně tak je třeba očistit vnější zrcátka a přední i zadní světla a blinkry.

Pro udržení dobrého výhledu je třeba mít také zimní kapalinu do ostřikovačů, která nezamrzne v nádržce a je schopna rozpouštět namrzající sklo.

Abychom předešli postihu, je třeba mít čitelné registrační značky auta.

Špatně oškrábaná námraza na bočním skleŠpatně

Špatně oškrábaná námraza na bočním skle

Špatně oškrábaná sklaŠpatně

Špatně oškrábaná skla

Oblečení

Tlusté zimní oblečení není vhodné pro řízení, jednak nám brání ve snadných pohybech, ale také tlustá vrstva oblečení brání dobrému zádržnému účinku bezpečnostních pásů.

Pokud auto moc netopí a musíme jet v teplé bundě, je lepší si ji rozepnout a bundu si dát nad pásy. Raději přes pásy nezapínat, bránilo by nám to rychlému opuštění vozidla v případě potřeby.

Užitečná výbava

V zimě je vhodné s sebou vozit několik užitečných věcí – smeták a škrabku na sklo, náhradní kapalinu do ostřikovačů, malou lopatu, startovací kabely, do horských oblastí zimní řetězy (ale někdy se hodí i ve městě při sněhové kalamitě). Také se hodí teplé oblečení pro všechny členy posádky, pokud bychom čekali v koloně, auto rychle vychladne.


Přihlášení
Vyhledávání