Řidič

Správné sezení není jen seřízení sedadla, ale také seřízení opěrky hlavy a volantu. Správným sezením předcházíme nehodám samotným (lepší ovládání vozu a brzdění) i poranění v případě nehody. Jednotliví pasažéři v autě musí dodržovat řadu společných pravidel, v některých se však liší.

Seřízení sedadla

Správně: Tělo a nohy svírají pravý úhelSprávně

Sedíme do pravého úhlu

Nastavíme sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu.

Proč: Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a může se nejlépe opřít „do sedačky“ při brzdění.

Správně: Podélné nastavení sedačkySprávně

Podélné nastavení

Nohama prošlápneme brzdu a spojku, podélnou polohu volíme tak, že se posouváme dozadu, abychom nebyli příliš blízko volantu, ale zase ne příliš vzadu, aby při prošlápnutí pedálů byly nohy stále pokrčené v kolenou.

Proč: Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Pokud dojde k nárazu, poloha mírně pokrčených nohou sníží poškození pohybového aparátu, a to především kolenních a kyčelních kloubů, pletence pánevního a bederních obratlů páteře. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů.

Správně: Výškové nastavení sedačky a pásůSprávně

Výškové nastavení

V případě potřeby nastavíme sedadlo tak, abychom měli dobrý výhled. Ale zase ne moc vysoko. Vždy by měla zůstat mezi hlavou a stropem mezera velká minimálně jako výška pěsti.

Proč: Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne „stál“ na hlavě.

Správně: Správné držení volantuSprávně

Držení volantu

Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři.

Proč: Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a také šetrný průběh nárazu pro lidské tělo, které se bude pohybovat vpřed při nehodě. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.

Správně: Seřízení volantuSprávně

Seřízení volantu

Jsme opření v sedadle a ruce drží volant ve správné poloze. Ruce musí zůstat pokrčené v lokti a pokrčené musí zůstat i v situaci, kdy zatáčíme. Správnou polohu můžeme zkontrolovat např. takto – když nataženou ruku položíme na věnec volantu, dotýká se zápěstí. Při seřizování také dbáme na to, abychom měli skrz volant dobrý výhled na přístroje.

Proč: Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.

Správně: Opěrka hlavySprávně

Opěrka hlavy

Opěrku hlavy nastavíme výškově tak, aby vrchní část opěrky a vrchní část hlavy byly ve stejné výšce.

Proč: Opěrka hlavy brání zvrácení hlavy směrem vzad, ke kterému dochází okamžitě při zadním nárazu nebo následně při čelním nárazu. Tím je chráněna krční páteř před poškozením obratlů a míchy.

Připoutání pásem

Špatně: Pás jde přes břicho, místo pod břichemŠpatně

Dole přes pánevní kosti, nahoře přes střed ramene

Přes tělo má pás vést ideálně dole přes pánevní kosti, a nikoli přes břicho, nahoře přes střed ramene. U různých postav může pomoci výškové nastavení pásu nebo celého sedadla.

Špatně: Příliš volný pásŠpatně

Pásy utáhneme a zkontrolujeme, zda nejsou překřížené

Pokud máme tlusté teplé oblečení – rozepneme je a pásy dáme pod ně.

Špatně: Tvrdé předměty pod popruhemŠpatně

Nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy

Zkontrolujeme, zda nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy (klíče, mobil, tužka apod.).

Co nedělat – špatné příklady

Špatně: Nohy a trup nesvírají pravý úhel, ruka je v lokni propnutá

Špatně: Nohy a trup nesvírají pravý úhel, ruka je v lokni propnutá

  • Nevhodné předměty pod pásy
  • Moc oblečení (tlustá vrstva oblečení)
  • Pásy na holé kůži
  • Překroucený pás
  • Neutažený pás
  • Ruka venku z otevřeného okénka
  • Moc blízko volantu
  • Propnuté nohy
  • Propnuté ruce
  • Špatné držení volantu
  • Špatně opěrka hlavy
  • Pásy přes břicho
  • Pásy kolem krku
  • Pásy mimo rameno
Špatně: Sedačka je příliš blízko volantuŠpatně

Špatně: Sedačka je příliš blízko volantu

Špatně: Špatné držení volantuŠpatně

Špatně: Špatné držení volantu

Špatně: Telefonování za jízdyŠpatně

Špatně: Telefonování za jízdy

Crash test videa

Správné držení volantu

Psaní poznámek

Nulování počítadla kilometrů

Držení volantu za příčky


Přihlášení
Vyhledávání