80. léta – Zkušebna bezpečnosti v reálu Avia Letňany

1975 Stěhování skupiny bezpečnosti z Lihovarské ulice do „Ávie“

Padací věž: Pohon na principu přeměny potencionální energie závaží v určité výšce na energii kinetickou. Pohybová rovnice: Rychlost = f (mvoz, Mzáv,hzáv)

Padací věž: Pohon na principu přeměny potencionální energie závaží v určité výšce na energii kinetickou. Pohybová rovnice: Rychlost = f (mvoz, Mzáv, hzáv)

Skupina bezpečnosti nabývala dále na významu, přibývaly další typy zkoušek a s nimi další zařízení a zkušební stavy. Prostory v Lihovarské ulici byly limitované a neustálé přejíždění z Vysočan na Ruzyň také nebylo nejefektivnější. V roce 1975 tedy ÚVMV uvedl do provozu novou zkušebnu bezpečnosti v areálu pražské Ávie v Letňanech.

V této zkušebně bylo poprvé v ČSSR postaveno a používáno zařízení simulující náraz tzv. sáně. Speciální vozík se pomocí pohonu padajícího závaží urychlil na cca šestnáctimetrové dráze na požadovanou rychlost a zastaven byl deformací plochých želez v tzv. deformační brzdě. Zařízení tak bylo schopno zastavovat různými hladinami zpoždění podle použitého železa a hmotnosti zkoušeného vzorku. Zařízení sloužilo na testování příslušenství vozidel, jako jsou například střešní nosiče a na dynamické zkoušky samotných sedadel, bezpečnostních pásů apod.

Kromě saňových zkoušek byla zkušebna vybavena dalšími statickými nebo kvazistatickými zkušebními stavy na testování kotevních míst, sedadel a další dle amerických a nově vzniklých předpisů EHK. Prakticky všechna zařízení vznikala pod rukama pracovníků-výzkumníků ÚVMV a jsou tudíž technickými unikáty. Později byla i tato zkušebna dovybavena crashovou bariérou a bylo v ní možno provádět i crashové zkoušky. Ovšem pokud bylo třeba udělat plnohodnotnou vysokorychlostní crashovou zkoušku, tak se stále muselo zajet na Ruzyňské letiště a „nažhavit“ parní raketu.

Saňový vozík s mechanickou brzdou

Saňový vozík s mechanickou brzdou

Interiéry zkušebny v Ávii

Interiéry zkušebny v Ávii

Interiéry zkušebny v Ávii

Interiéry zkušebny v Ávii

Klec pro závaží ÚVMV

Klec pro závaží ÚVMV

1975 otevření zkušebny v Ávii

1975 otevření zkušebny v Ávii

Vedoucí skupiny bezpečnosti Ing. Fógl představuje soudruhům vybavení nové zkušebny. Vpravo od něj stojí „legendární“ ředitel ÚVMV pan Keppert

Vedoucí skupiny bezpečnosti Ing. Fógl představuje soudruhům vybavení nové zkušebny. Vpravo od něj stojí „legendární“ ředitel ÚVMV pan Keppert

EHK 17 – zkouška sedadel a opěrek hlavy

EHK 17 – zkouška sedadel a opěrek hlavy

Torzo EHK 12 – dodnes funkční (k vidění v airbagové zkušebně TÜV SÜD v Mladé Boleslavi)

Torzo EHK 12 – dodnes funkční (k vidění v airbagové zkušebně TÜV SÜD v Mladé Boleslavi)

Hydraulický stav na kvazistatické zkoušky kotevních míst dle EHK 44 V popředí p. František Drmota, vpravo vrátek na zvedání závaží v padací věži

Hydraulický stav na kvazistatické zkoušky kotevních míst dle EHK 44 V popředí p. František Drmota, vpravo vrátek na zvedání závaží v padací věži

Umělecká fotografie týmu zkušebny. Ing. Miroslav Hanke, Ing. Jiří Fógl, Ing. Vladimír Šatochin, František Drmota, Zdeněk Pučálka, Ivan Majetič a mezi nimi „Bolek nebo Lolek“ – testovací figurína Hybrid II

Umělecká fotografie týmu zkušebny. Ing. Miroslav Hanke, Ing. Jiří Fógl, Ing. Vladimír Šatochin, František Drmota, Zdeněk Pučálka, Ivan Majetič a mezi nimi „Bolek nebo Lolek“ – testovací figurína Hybrid II

 


Přihlášení
Vyhledávání