Viditelnost cyklistů

 

Stejně jako pro chodce, platí i na kole pravidla o viditelnosti. Pro naši bezpečnost je třeba, aby nás řidič včas viděl a mohl se nám vyhnout, když jedeme po stejné silnici, mohl zpomalit nebo zastavit, když jedeme po hlavní silnici a řidič přijíždí z vedlejší.

Reakční doba řidiče

Řidič reaguje se zpožděním!

Aby mohl řidič včas zabrzdit, musí nás vidět už z dálky. Než vůbec začne reagovat, uběhnou asi dvě sekundy. Za tu dobu ujede auto poměrně velkou vzdálenost.

Vyzkoušejte si, jakou vzdálenost auto ujede než úplně zastaví, od chvíle, kdy řidič spatří překážku. Pomocí interaktivní animace níže si můžete nastavit různé ryhlosti a počasí (povrch silnice) a sledovat ujetou vzdálenost.

Jak být viděn ze všech stran

Správně: Viditelnost cyklisty zezaduSprávně

Zezadu

Protože jezdíme po stejné straně jako auta, a auta jezdí mnohem rychleji než my na kole, budou se k nám blížit zezadu.

Špatně: Viditelnost cyklisty zezaduŠpatně

Červené světlo a odrazka vzadu, odrazky na šlapadlech

K tomu, aby nás ostatní viděli ve tmě, máme kolo vybaveno povinnými odrazkami a světlem vzadu. Světlo může i blikat.

Správně: Viditelnost cyklisty z bokuSprávně

Z boku

V situaci, kdy jsme už v křižovatce na hlavní silnici, a z vedlejší silnice se blíží auto, uvidí nás jeho řidič z boku.

Špatně: Viditelnost cyklisty z bokuŠpatně

Odrazky na kolech

Z boku nás řidiči ve tmě dobře uvidí díky oranžovým odrazkám, které máme ve výpletu kol. Nezapomeňte ale ani na reflexní prvky na oblečení.

Správně: Viditelnost cyklistySprávně

Zepředu

Za snížené viditelnosti musí mít kolo nejen různé odrazky, ale také přední i zadní světlo. Svou bezpečnost výrazně zvýšíme, pokud použijeme reflexní materiály.

Špatně: Viditelnost cyklistyŠpatně

Reflexní materiály

Jaké a kde? Čím více, tím lépe. Nejlepší je mít klasickou reflexní vestu a reflexní proužky na nohou. Tak budeme dobře vidět ze všech stran.

Jaké jsou nejrizikovější situace

  • Zúžená silnice Když jedeme po úzké silnici a jede auto v protisměru, může jet také na naší straně, zvlášť když se něčemu musí rychle vyhnout.
  • Předjíždějící vozidlo Ale i na široké silnici nás může srazit auto v protisměru, když předjíždí jiné auto. Navíc pojede hodně rychle, aby mohlo předjíždět, a proto nás může ještě snadněji přehlédnout.
  • Vozidlo odbočující doleva Zepředu nás musí včas vidět také řidič auta, který jede v protisměru po své straně, ale potřebuje odbočit doleva. Kdyby nás neviděl, při odbočování nás srazí.

Snížená viditelnost

Mlha, hustý déšť, sněžení, od soumraku do svítání, v tunelu…

Snížená viditelnost není jen za tmy. Zde je opět nejlepším řešením reflexní vesta, protože ta má nejen reflexní pruhy, ale je celá ušita ze svítivého (fluorescenčního) materiálu, takže dobře funguje i za šera a snížené viditelnosti.

Reflexní vesta hodně pomáhá i za normálního počasí ve dne, kdy jezdíme nejčastěji a kdy také jezdí nejvíce aut.

Správně: Viditelnost cyklisty v noci a za deštěSprávně

Viditelnost cyklisty v noci a za deště

Největší opatrnost vyžaduje situace, kdy jedeme na kole za tmy a ještě navíc např. prší.

Špatně: Viditelnost cyklisty v noci a za deštěŠpatně

Jak nás pak vidí řidič?

Řidič má hodně špatný výhled. Kvůli kapkám deště na okně auta se okolní světla „rozpíjejí“ a řidiče navíc oslňují světla protijedoucích aut.

Jak fungují fluorescenční a reflexní materiály?

Přihlášení
Vyhledávání