Připojovací pruh

Nebezpečné situace

1. Brzké zařazení pomalou rychlostí

Většina řidičů se snaží zařadit do průběžného pruhu co nejdříve. Někdy ještě přes plnou čáru, kterou každý průběžný pruh začíná. Chybou a nebezpečím je zařazovat se pomalejší rychlostí, než jedou auta v průběžném pruhu. Tím pak musí ostatní brzdit a tvoří se kolony a nehody.

2. Zastavení v připojovacím pruhu

Ještě horší variantou je situace, kdy řidič v připojovacím pruhu zastaví, a to jak na začátku, tak na konci pruhu. Tím vznikají opět zácpy a nehody.

Jak to dělat správně

Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen ani omezen řidič jedoucí v průběžném pruhu.

Co říká zákon

Pravidla silničního provozu definují následující:

  • Připojovací pruh je přídatný jízdní pruh, určený pro zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu.
  • Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
  • Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu.
  • Řidič nesmí zastavit a stát v připojovacím nebo odbočovacím pruhu.