Bezpečná vzdálenost

Bezpečná vzdálenost - infografika

Dodržování bezpečné vzdálenosti je jedním ze základních pravidel silničního provozu (dané zákonem) a její nedodržování častou příčinou kolon a nehod.

Bezpečná vzdálenost a dvě sekundy

Proč dvě sekundy? Průměrná doba reakce řidiče a začátku účinného brzdění = dvě sekundy.

V noci, za deště apod. je reakční doba ještě delší!

Jak dodržovat bezpečnou vzdálenost?

Bezpečná vzdálenost se mění s rychlostí. Proto je měřit čas praktičtější než určovat vzdálenost.

Stačí si tedy všimnout okamžiku, kdy auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod (strom, značka, most, …) a od toho okamžiku napočítat dvě sekundy. Pokud k tomu bodu dojedeme dříve než za dvě sekundy, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost a je potřeba zvětšit odstup.

Bezpečná vzdálenost při různých rychlostech
(na suchu a za standardních podmínek)

  • 50 km/h - 28 m (6 osobních automobilů)
  • 90 km/h - 50 m (11 osobních automobilů)
  • 130 km/h - 72 m (16 osobních automobilů)

Ukázka reakční doby a brzdné dráhy

Teorie určení bezpečné vzdálenosti

Ukázka určení bezpečné vzdálenosti v běžném provozu

Nedodržování bezpečné vzdálenosti

V každodenní praxi se bohužel každý řidič setkává s „lepením na zadek“. Přitom je to velmi nebezpečné, jednou z hlavních příčin tvorby kolon, ale také nehod.

Tvorbu kolon, způsobenou malou bezpečnou vzdáleností, která neumožňuje plynulou a pozvolnou změnu rychlosti, ale prudší brzdění a akceleraci, krásně nasimulovali japonští vědci na následujícím videu. Všechna auta měla za úkol jet stejnou rychlostí a udržovat stejnou vzdálenost. Při malé bezpečné vzdálenosti stačí malá reakce, a další auta v řadě reagují více a více, až se zastaví.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti však způsobuje také dopravní nehody, protože řidiči nestihnou reagovat na brzdění aut před nimi. Ty mohou být vážné, a často i řetězové, protože bezpečnou vzdálenost nedodržuje velká část řidičů. Nedodržování bezpečné vzdálenost je jednou z častých příčin dopravních nehod.

Jak to dělat správně

Bezpečnou vzdálenost je nutné dodržovat tak velkou, aby řidič stihl zareagovat (reakční doba) a začít brzdit (brzdná dráha). Odborníci spočítali a doporučují bezpečnou vzdálenost definovanou časem 2 s. Záleží totiž na rychlosti aut, a proto ji nelze stanovit v metrech.

Co říká zákon

Silniční zákon stanovuje:

  • Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
  • Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.
  • Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).