
V omezeních se omezujeme sami

V souvislosti s modernizací dálnice D1 se zvedla debata o chování českých a moravských řidičů v omezeních. Začalo se také více diskutovat o tom, zda se v omezeních umíme nebo neumíme chovat? Pojďme si připomenout nejen základní pravidla, ale i chování, které nám čekání v kolonách může zkrátit, a to nejen na dálnici D1.
ZIP se zadrhl
Pravidlo ZIPu u nás platí už takřka 14 let, ale neumíme ho.
Je to zjednodušené konstatování, protože, kdybychom chtěli, moc dobře bychom ho uměli.
V nás! Neumíme se řadit! Nevíme kde. Jedni se řadí příliš brzy, druzí jedou „až na doraz“. A každý si myslí, že právě jeho chování je správné, ale to se mnozí pletou. A ještě se mnozí snaží ostatní vychovávat. Často například řidiči kamiónů tím, že zablokují oba pruhy souběžným poskakováním daleko před samotným zúžením. Ale za to jim hrozí pokuta až do 2 000 korun.
V místě, kde, jedou dva souvislé proudy vozidel, se chováme značně rozdílně:
ŘIDIČ 1:
Do pokračujícího pruhu se řadí i sto metrů před koncem svého pruhu. Pak leckdy brání těm, kteří dojeli až do místa zúžení. Gestikuluje, nadává a považuje se za toho „slušného“.
ŘIDIČ 2:
Dojede až do místa, kde jeho pruh končí. Tam se snaží vynutit si přednost, a leckdy nakonec stejně zastaví.
Kdo se chová správně? Ani jeden!
ROZUMNÝ ŘIDIČ:
Sníží rychlost podle provozu postupně až před místo, kde jeden pruh končí. A jedno, ve kterém pruhu, jede! Zhruba dvacet až třicet metrů před samotným místem, kde se pruhy spojují, buď začne vytvářet místo pro řidiče z druhého pruhu, nebo se začne zařazovat. Oba proudy vozidel se nezastaví a propojí se. Jako ZIP, který se nezadrhne. Každé zastavení auta, znamená, že se musí rozjet, a to trvá minimálně 6 až 8 sekund a kolona zatím narůstá!
Jací řidiči jste vy?

2 + 2 = 1 a 1

Zdá se vám tato rovnice nesmyslná? Pojďme si tuto rovnici vysvětlit. V modernizovaných úsecích dálnice D1 se v současnosti jezdí dvěma pruhy v každém směru. Pro řidiče je ale novinkou velmi úzký levý jízdní pruh. Zatímco pravý měří 3,25 metru, levý jen 2,5 metru a smí do něj jen vozidla užší než 220 centimetrů. A aby toho nebylo málo, v omezeních se kvůli mýtným branám objevila nová dopravní značka „Střídavá jízda“. Tak to vezměme postupně.
Pozor na zrcátka
Do pruhu s omezenou šířkou nesmí vozidlo, které je v danou chvíli širší než je daný rozměr. A pozor! To znamená šířku vozidla včetně zrcátek. V dokladech tuto šířku nenajdeme, tam je uveden údaj bez zrcátek. Vyplatí se ale tu se zrcátky zjistit. Do pruhu o šířce 220 centimetrů nesmí například větší dodávky jako VW Transporter, Ford Transit a další, ale také řada SUV. Platí to mimo jiné pro u nás velmi oblíbený VW Touareg. Pojede-li řidič v takovém pruhu se širším vozidlem, hrozí mu pokuta až do 2 000 korun na místě. Dojde-li k nehodě, pak na ní bude mít minimálně spoluvinu, a to mu sníží plnění od pojišťovny, a to už půjde o vyšší částky….

Střídavá jízda – 1 a1

V každém ze tří současných modernizovaných úsecích je jedno místo, kde je značka „Zúžená vozovka“ doplněna dodatkovou tabulkou s namalovanou symbolikou „střídavé jízdy“. V takovém místě musí řidiči jet za sebou, střídavě v levém a pravém pruhu bez toho, aby se vzájemně předjížděli. Důvodem je to, že pravý pruh je ještě užší než 325 cm a může se stát, že řidič kamiónu vybočí do levého pruhu, aby bezpečně projel.
2 + 2 = nejrychleji
Uspořádání 2 + 2 pruhy je pro průjezd omezením ideální. Řidiči se sice musí vypořádat s úzkým prostorem, nepříjemnými pocity při jízdě mezi svodidly po levé a kamióny po pravé ruce, ale zajišťuje nejvyšší propustnost problematickým místem. Stačí se řídit několika pravidly:
- maximální povolená rychlost
- plynulá jízda
- bezpečná vzdálenost
- tolerance
Rychlost
Před omezením je povolená rychlost postupně snižována značkami, snižujeme ji tedy podle nich. Na začátku a konci omezení bývá rychlost nejnižší, a to 60 km/h, v omezení pak můžeme jet 80 km/h. Když všichni pojedou maximální povolenou rychlostí, projedeme nejrychleji, jak můžeme. Policisté se na dodržování rychlosti v omezeních zaměřují, a není výjimkou, že v jednom úseku jsou i tři hlídky, ať už v jedoucích autech nebo v odstaveném autě s radarem či s laserovým měřičem o kilometr dál.
Plynulost
Jakékoliv přibrzdění vyvolá řetězovou reakci. Jeden řidič přibrzdí, druhý o něco víc a další už zastavuje. Než se zase rozjede, zastaví za ním další řidiči a kolona narůstá. Říká se tomu plovoucí kolona a vytváří se často na místech, kde ji nečekáme. Přitom stačí věnovat se jízdě, nezmatkovat, předvídat a na řadě míst nekoukat, kde se, co okolo děje, ale věnovat se řízení.
Bezpečná vzdálenost
V úzkém prostoru nemáme absolutně žádné místo pro jakékoliv manévry. Proto je nezbytná dostatečná bezpečná vzdálenost. Ta se neudává v metrech, ale v čase. Je přímo úměrná, rychlosti jakou jedeme. Obvykle se doporučuje odstup od vozidla před námi minimálně 2 sekundy. V tomto údaji je započtena i reakční doba řidiče a prodleva brzd. V úzkém prostoru bychom měli jednu sekundu přidat. Stejně jako s horšícím se počasím, například za deště.
Tolerance
Vše v omezeních bychom měli dělat s ohledem na to, že nejen my, ale i ostatní nemají moc šancí, jak naši případnou chybu napravit. Základním komunikačním prostředkem mezi řidiči je blinkr. Proto bychom ho měli dávat o poznání dřív než jsme zvyklí, aby ostatní měli možnost se na náš manévr připravit. To je důležité například v místech, kde budeme chtít odbočit k čerpací stanici nebo na výjezd z dálnice. Právě tato místa jsou v omezeních nejrizikovější. Zatímco první řidič zareaguje, druhý už často ne, a nehoda v místě, kde není, jak ji objet, je na světě.
Tak co? Už víte, jak projet omezením, co nejrychleji? Plynule, s využitím maximální povolené rychlosti, dodržováním bezpečné vzdálenosti a věnovat se řízení, předvídat a nedělat zbytečné zbrklé nečekané manévry….
Autor: Petr Jansa, Český rozhlas