Historie parkovacích norem v ČR
První regulace parkování se v Československu objevily v 60. letech 20. století, kdy se začalo uvažovat o potřebě regulace velikosti a počtu parkovacích míst ve městech. Tehdejší normy byly výrazně jiné než dnešní – vycházely z menšího počtu vozidel a menších rozměrů tehdejších automobilů.
Zásadní změnu přinesl přechod k tržní ekonomice v 90. letech, kdy došlo k prudkému nárůstu počtu automobilů. S tím souviselo i zavedení novějších technických norem, např. ČSN 73 6056 z roku 2011, která definuje základní požadavky na rozměry parkovacích stání a jejich rozmístění. Norma prošla několika revizemi, které zohlednily větší rozměry moderních vozidel, požadavky na bezbariérový přístup a vyšší standardy bezpečnosti. Ale ...
Současné normy na parkovací místa
Aktuálně platná norma ČSN 73 6056 stanovuje následující minimální rozměry pro parkovací stání.
- Osobní automobily: Minimální rozměr parkovacího stání je 2,5 m na šířku a 5,0 m na délku.
- Dodávky a lehká užitková vozidla: nutnost delších stání, často ignorována při budování parkovišť. Minimální šířka stání je 2,75 m a délka je 6,5 m.
- Autobusy a nákladní vozidla: specifická stání, vyžadují samostatné plochy mimo obytné zóny. Běžné rozměry stání jsou minimálně 3,5 m na šířku a 12,0 m na délku pro autobus.
- Motocykly: nižší prostorové nároky, často bez jasné regulace. Doporučené rozměry stání jsou cca 1,2 m x 2,5 m.
- Elektromobily: nově se zohledňuje potřeba místa na dobíjení a případné větší šířky kvůli kabelům. Doporučená šířka stání pro elektromobil s dobíjením je alespoň 3,0–3,5 m.
Norma dále rozlišuje mezi podélným, šikmým a kolmým stáním, přičemž každý typ má jiné požadavky na prostor.
Výhody a nevýhody stávající normy
Výhody:
- Definice bezpečného parkování bez zbytečného omezení ostatních účastníků provozu
- Jasné parametry pro stavitele i stavební úřady
- Ochrana prostoru pro osoby se zdravotním postižením
- Standardizace v celé ČR (stejná pravidla)
Nevýhody:
- Nedostatečné zohlednění nárůstu rozměrů vozidel
- Omezená flexibilita v historických centrech a stísněných městských částech, např. historická centra
- Některé rozměry jsou v praxi těžko dodržitelné (např. v garážích starší výstavby)
Velikosti vozidel
Pro představu o vývoji velikosti vozidel v čase uvádíme několik příkladů automobilů značky Škoda, které jsou v České republice dlouhodobě nejrozšířenější. Uvedené šířky zahrnují i zpětná zrcátka:
- Škoda 100 (1970–1977): délka 4 150 mm, šířka 1 610 mm (se zrcátky cca 1 750 mm)
- Škoda Octavia I (1996–2010): délka 4 512 mm, šířka 1 731 mm (se zrcátky cca 1 950 mm)
- Škoda Octavia IV (od 2019): délka 4 689 mm, šířka 1 829 mm (se zrcátky cca 2 003 mm)
- Škoda Superb III (od 2015): délka 4 861 mm, šířka 1 864 mm (se zrcátky cca 2 032 mm)
- Škoda Enyaq iV (od 2020): délka 4 649 mm, šířka 1 879 mm (se zrcátky cca 2 147 mm)
Nejširší automobily na českém trhu jako například Volkswagen Touareg, BMW X7 nebo Mercedes-Benz GLS, mají šířku včetně zrcátek kolem 2 200 mm.
Problém mají i podstatně menší, ale třídveřová vozidla, protože jejich dveře jsou větší pro snadnější nastupování i na zadní sedadla.
Z uvedených údajů je zřejmé, že šířka běžného vozidla včetně zrcátek často překračuje 2 metry, což představuje problém při parkování (nastupování a vystupování) na místech projektovaných dle současných norem.
Jaká jsou možná řešení?
- Revize normy – zvětšení minimálních rozměrů parkovacích stání – přináší vyšší komfort, ale naráží na nedostatek prostoru, zejména ve stávající zástavbě
- Stohovací parkovací systémy – vhodné pro nové objekty nebo modernizace, výrazně zvyšují kapacitu na malé ploše
- Automatické parkovací systémy – využití robotických platforem pro přesné uložení vozidel, ideální pro hustě zastavěná území
- Využití sdílených parkovacích míst – koordinace mezi rezidenty a firmami (např. jiná obsazenost přes den a v noci)
- Zvýhodnění kompaktních a ekologických vozidel – širší stání jen pro širší vozidla, menší auta by měla výhodnější podmínky
- Zavedení dynamického řízení parkování – chytrá navigace, rezervační systémy, proměnné značení
- Větší podpora alternativní dopravy – sdílená jízda, zlepšení MHD, cyklostezek a pěší infrastruktury, čímž klesá tlak na počet aut
- Lepší kontrola nelegálního parkování – důslednější dohled městské policie, zjednodušení hlášení přestupků veřejností a zvýšení pokut
- Výstavba vícepodlažních nebo podzemních garáží – zejména u obchodních center, sídlišť a nových bytových komplexů
Jaké jsou normy při stavbě nových domů, bytů vs. počet parkovacích míst?
Podle vyhlášek a územních plánů jednotlivých měst a obcí je při nové výstavbě obytných domů požadováno zajištění určitého počtu parkovacích míst na počet bytových jednotek. Tento počet není jednotně stanoven celostátní normou, ale řídí se místními regulativy, které vycházejí z vyhlášky č. 501/2006 Sb. o obecných požadavcích na využívání území a dalších předpisů.
Například:
- Pro nové bytové domy se často požaduje 1 až 1,5 parkovacího místa na bytovou jednotku a měla by být do skutečné docházkové vzdálenosti 300 m (pokud je to technicky možné).
- U rodinných domů se většinou vyžadují minimálně 2 parkovací místa.
- U staveb pro rodinnou rekreaci je nutné jedno odstavné stání pro jednu stavbu.
V centrech měst může být požadavek snížen v rámci podpory MHD, nebo nahrazen podmínkou zapojení do systému rezidentního parkování.
Zajištění parkovacích míst je nutnou podmínkou pro kolaudaci stavby. V praxi se však často objevuje problém, kdy jsou místa projektována formálně, ale v realitě jsou kvůli malým rozměrům špatně využitelná. Jiným problémem bývá nedostatek veřejných parkovacích míst v okolí nových staveb, pokud nejsou součástí projektu i návštěvnická stání.
Pro zlepšení situace některá města zavádějí:
- povinnost zahrnout i místa pro návštěvníky a osoby se sníženou pohyblivostí,
- bonusy nebo úlevy za podzemní parkování,
- regulace ve formě parkovacích zón.
Moderní plánování zohledňuje i budoucí trendy jako sdílená mobilita nebo elektromobilita, a proto se nově začínají objevovat požadavky na stání s přípravou pro dobíjecí stanice a flexibilní kapacitu pro změnu způsobu využití (např. přestavitelné stání).
Vnímání veřejnosti
Veřejnost často vnímá normy jako nepružné nebo nedostatečně reagující na realitu. Řidiči si stěžují na malé rozměry, rezidenti na nedostatek míst v okolí domova. Současně však panuje nízké povědomí o samotných normách – většina lidí neví, že existuje přesná definice parkovacího stání a že se její porušení může odrazit v kolaudačním procesu nebo bezpečnosti provozu.
Samostatnou kapitolou je sobecké parkování, tedy situace, kdy řidiči zabírají více prostoru, než je nutné, a tím zbytečně snižují počet dostupných parkovacích míst. Mezi nejčastější příklady patří:
- Parkování příliš daleko od jiného vozidla nebo od okraje vyznačeného místa, čímž vznikají "hluchá" místa nevhodná pro další vůz.
- Záměrné parkování přes dvě místa – často ze strachu o poškození laku, nebo z pocitu nadřazenosti.
- Ignorování vodorovného značení – především u vozidel větších rozměrů, která přesahují vyznačený prostor.
- Nezohlednění potřeby širšího stání u vozidel s dětskými sedačkami nebo u vozidel přepravujících osoby se sníženou pohyblivostí.
Tento typ chování bývá veřejností velmi kritizován a často přispívá k napětí mezi řidiči. Ve městech, kde je problém s nedostatkem míst výrazný, je takovéto parkování chápáno jako výraz bezohlednosti vůči ostatním a jisté nebezpečnosti.
Řešením může být nejen důslednější kontrola a sankcionování takového chování, ale také osvěta a kampaně zaměřené na respektování pravidel a ohleduplnost při parkování.
Závěr
Norma na parkovací místo v ČR je důležitým, i když často přehlíženým nástrojem urbanistického plánování. Přes svou technickou podstatu má zásadní dopad na každodenní život obyvatel. Modernizace této normy by měla zohlednit nejen fyzické rozměry vozidel, ale také změny v mobilitě, sdílení aut a udržitelném rozvoji měst.