Dlouhá cesta

Cvičení na dlouhé cestě: Před startem na další cestu a v přestávkách je dobré si dát malou rozcvičku, například 10 dřepů a protáhnout se

Cvičení na dlouhé cestě: Před startem na další cestu a v přestávkách je dobré si dát malou rozcvičku, například 10 dřepů a protáhnout se

Cesta na dovolenou autem je jejím začátkem i koncem. Pokud se na ni dostatečně nepřipravíte, může se dovolená z odpočinku a nabírání nových sil změnit na při nejmenším řešení problémů. Pamatujte proto na následující základní pravidla a doporučení.

1. Únava a odpočinek

  • Základem je dobrý spánek před cestou, alespoň šest hodin pro obnovu reakcí.
  • Preventivně je vhodná přestávka nebo střídání každé dvě hodiny, maximálně tři a půl hodiny.
  • Pro většinu lidí nastává největší útlum pozornosti při rozbřesku a po poledni (jídle).
  • Při únavě je nutné zastavit. Patnáctiminutový odpočinek se zavřenýma očima často stačí pro obnovení pozornosti.
  • Před startem na další cestu a v přestávkách je dobré si dát malou rozcvičku, například 10 dřepů a protáhnout se.
  • Odpočinek plánujte společně s cestou, např. stíněná místa s tekoucí vodou (benzínové pumpy, vybavená odpočívadla).
Ochrana před horkem: Děti chráníme před sluníčkem – kontrolujeme, zda nesvítí sluníčko bočním okénkem.

Ochrana před horkem: Děti chráníme před sluníčkem – kontrolujeme, zda nesvítí sluníčko bočním okénkem.

2. Ochrana před horkem

  • Klimatizace pomáhá, nebezpečné jsou však velké teplotní rozdíly. Doporučený maximální rozdíl vnitřní a venkovní teploty je 6 °C.
  • Děti chráníme před sluníčkem – kontrolujeme, zda nesvítí sluníčko bočním okénkem.
  • Pokud možno nejezdíme přes poledne, raději vyjedeme brzo ráno nebo přes noc.

3. Pitný režim

  • Vhodným nápojem je voda, neslazený čaj nebo nealkoholické pivo.
  • Méně vhodné jsou sladké nápoje, stejně tak nápoje s obsahem kofeinu (dehydratují).
  • Během čtyř hodin vypít minimálně litr tekutin, za den alespoň tři litry.
  • V teplém počasí při řízení pít každou půlhodinu.
  • Pitný režim brání také únavě, a to za každého počasí.
  • Ještě větší riziko dehydratace hrozí dětem, může k ní dojít velmi rychle.

4. Strava

  • Pro řidiče i ostatní cestující jsou nevhodná těžká jídla – mohou způsobit únavu i nevolnost.
  • Po větším jídle je vhodné před další jízdou chvíli počkat.
  • V některých zemích mohou postihovat, když řidič konzumuje jídlo za jízdy.
Pitný režim: Vhodným nápojem je voda, neslazený čaj nebo nealkoholické pivo

Pitný režim: Vhodným nápojem je voda, neslazený čaj nebo nealkoholické pivo

Strava: Svačinu můžeme uložit do klimatizovaných přihrádek přímo v kabině

Strava: Svačinu můžeme uložit do klimatizovaných přihrádek přímo v kabině

Malé děti: Při delší cestě malých dětí jsou třeba časté přestávky, na kterých je dobré děti vyndávat ze sedačky

Malé děti: Při delší cestě malých dětí jsou třeba časté přestávky, na kterých je dobré děti vyndávat ze sedačky

5. Novorozenci, malé děti

  • Děti do stáří tří měsíců by měly cestovat co nejméně, sezení v autosedačce v tomto věku není vhodné pro páteř novorozence. Neměly by v ní sedět více než dvě hodiny.
  • Při delší cestě s malými dětmi (zvláště těmi, které ještě samy nesedí) jsou třeba časté přestávky, na kterých je dobré děti vyndávat ze sedačky.

6. Křečové žíly

  • Dlouhé sezení bez pohybu neprospívá křečovým žilám a zvyšuje riziko trombózy, zvláště v těhotenství.
  • Nepříznivým faktorem je dlouhodobé řízení vozidla, kdy řidič má sešlápnutý plynový pedál v jedné poloze.
  • Prevencí jsou pitný režim, časté přestávky, střídání řidičů či používání tempomatu.