Připojovací a odbočovací pruh

Tato animace byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.

Nebezpečné situace

1. Brzké zařazení pomalou rychlostí

Většina řidičů se snaží zařadit do průběžného pruhu co nejdříve. Někdy ještě přes plnou čáru, kterou každý průběžný pruh začíná. Chybou a nebezpečím je zařazovat se pomalejší rychlostí, než jedou auta v průběžném pruhu. Tím pak musí ostatní brzdit a tvoří se kolony a nehody.

2. Zastavení v připojovacím pruhu

Ještě horší variantou je situace, kdy řidič v připojovacím pruhu zastaví, a to jak na začátku, tak na konci pruhu. Tím vznikají opět zácpy a nehody.

Jak to dělat správně

Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen řidič jedoucí v průběžném pruhu.

Co říká zákon

Pravidla silničního provozu definují následující:

  • Připojovací pruh je přídatný jízdní pruh, určený pro zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu.
  • Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
  • Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu.
  • Řidič nesmí zastavit a stát v připojovacím nebo odbočovacím pruhu.
Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení136Průměrné hodnocení4.2
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka