![](https://static.bezpecne-cesty.cz/data/web/topilu/visualNarrow_28.jpg)
Řidič
Správné sezení není jen seřízení sedadla, ale také seřízení opěrky hlavy a volantu. Správným sezením předcházíme nehodám samotným (lepší ovládání vozu a brzdění) i poranění v případě nehody. Jednotliví pasažéři v autě musí dodržovat řadu společných pravidel, v některých se však liší.
![](https://static.bezpecne-cesty.cz/cache/youtube/cc/51f1e011eb_ccvprgvhzyc-sddefault.jpg)
Poutání řidičů
Seřízení sedadla
Sedíme do pravého úhlu
Nastavíme sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu.
Proč: Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a může se nejlépe opřít „do sedačky“ při brzdění.
Podélné nastavení
Nohama prošlápneme brzdu a spojku, podélnou polohu volíme tak, že se posouváme dozadu, abychom nebyli příliš blízko volantu, ale zase ne příliš vzadu, aby při prošlápnutí pedálů byly nohy stále pokrčené v kolenou.
Proč: Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Pokud dojde k nárazu, poloha mírně pokrčených nohou sníží poškození pohybového aparátu, a to především kolenních a kyčelních kloubů, pletence pánevního a bederních obratlů páteře. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů.
Výškové nastavení
V případě potřeby nastavíme sedadlo tak, abychom měli dobrý výhled. Ale zase ne moc vysoko. Vždy by měla zůstat mezi hlavou a stropem mezera velká minimálně jako výška pěsti.
Proč: Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne „stál“ na hlavě.
Držení volantu
Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři.
Proč: Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a také šetrný průběh nárazu pro lidské tělo, které se bude pohybovat vpřed při nehodě. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.
Seřízení volantu
Jsme opření v sedadle a ruce drží volant ve správné poloze. Ruce musí zůstat pokrčené v lokti a pokrčené musí zůstat i v situaci, kdy zatáčíme. Správnou polohu můžeme zkontrolovat např. takto – když nataženou ruku položíme na věnec volantu, dotýká se zápěstí. Při seřizování také dbáme na to, abychom měli skrz volant dobrý výhled na přístroje.
Proč: Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.
Opěrka hlavy
Opěrku hlavy nastavíme výškově tak, aby vrchní část opěrky a vrchní část hlavy byly ve stejné výšce.
Proč: Opěrka hlavy brání zvrácení hlavy směrem vzad, ke kterému dochází okamžitě při zadním nárazu nebo následně při čelním nárazu. Tím je chráněna krční páteř před poškozením obratlů a míchy.
Připoutání pásem
Bezpečnostní pás musí vést dole přes pánevní kosti, a nikoli přes břicho, nahoře přes střed ramene. U různých postav může pomoci výškové nastavení pásu nebo celého sedadla.
Pás nesmí nikdy vést přes břicho nebo krk
Při nehodě by mohl způsobit vážná vnitřní zranění v oblasti břicha. Pokud by šel přes krk, tak dokonce zlomení vazu.
Pásy utáhneme a zkontrolujeme, zda nejsou překřížené
Pokud máme tlusté teplé oblečení – rozepneme je a pásy dáme pod ně.
Co nedělat – špatné příklady
- Nevhodné předměty pod pásy
- Moc oblečení (tlustá vrstva oblečení)
- Pásy na holé kůži
- Překroucený pás
- Neutažený pás
- Ruka venku z otevřeného okénka
- Moc blízko volantu
- Propnuté nohy
- Propnuté ruce
- Špatné držení volantu
- Špatně opěrka hlavy
- Pásy přes břicho
- Pásy kolem krku
- Pásy mimo rameno
Řidiči malé výšky
Automobily jsou navrhovány pro „průměrné“ řidiče a cestující. Z toho důvodu je vhodné pro řidiče menší než cca 150 cm využívat prostředky, které je na sedadle zvětší. Současně je nutné nesedět příliš blízko k volantu. Tím dosáhnou maximální ochrany v případě nehod.
Pásy jsou koncipovány tak, aby šly přes kyčle a rameno. Pokud by vzhledem k výšce řidiče šly přes krk, je dobré použít podsedák. Také vzdálenost od airbagu je důležitým bezpečnostním prvkem.
Airbag je ve chvíli rozbalování „tvrdý jako kámen a rychlý jako střela“. Proto je nutné, aby řidič seděl v takové vzdálenosti, aby se k airbagu dostal až v době, kdy je zcela nafouknutý, protože v tu samou chvíli se díky otvorům, které v sobě má, začne vypouštět. Vše je spočítáno tak, aby airbag dobře chránil a přitom neublížil. Minimální vzdálenost od volantu (airbagu) je 25 cm.
Řidiči s výraznou nadváhou
Z výzkumu kalifornské univerzity, který provedli na více než 3000 nehodách vyplývají znepokojující výsledky. U žen je riziko úmrtí při dopravní nehodě o desítky procent vyšší než u mužů.
Průměrné riziko usmrcení cestujících se zvýšenou obezitou oproti normální váze roste.
- Při BMI 30–34,9 o 21 %
- Při BMI 35–39,9 o 51 %
- Při BMI nad 40 o 81 %
Tento nárůst je způsoben tím, že jsou automobily navrhovány na běžnou populaci, tj. váhu. Vyšší váha má také vyšší kinetickou energii, a proto jsou nehody tragičtější. Často za to může také nepoužívání pásu.
Obézní lidé by měli vždy používat pás a tento si vždy umístit pod břicho a na rameno, a důkladně utáhnout, aby co nejlépe plnil svou funkci. Od airbagu by měl člověk sedět nejméně 25 cm, jinak by ho mohl při nafukování zranit.
Crash test videa
![](https://static.bezpecne-cesty.cz/cache/youtube/kt/25f1e31de8_ktqd8wo8j7g-sddefault.jpg)
Správné držení volantu
![](https://static.bezpecne-cesty.cz/cache/youtube/m0/417750a6e7_m0vlyijpooi-sddefault.jpg)
Psaní poznámek
![](https://static.bezpecne-cesty.cz/cache/youtube/ms/fdbdce01a3_mscpibjvrxo-sddefault.jpg)
Nulování počítadla kilometrů
![](https://static.bezpecne-cesty.cz/cache/youtube/wc/5833995abb_wcfy2hhht-y-sddefault.jpg)
Držení volantu za příčky