Ucpávání křižovatek

Nebezpečné situace

Řidiči dělají nejčastěji tyto základní chyby:

  • pomalu se rozjíždějí, když mohou (na „zelenou“ nebo když dají přednost autu na hlavní silnici), a tím způsobují pomalý průjezd křižovatkou, a proto malé množství aut, která projedou,
  • vjíždění do křižovatky, když nemohou křižovatku opustit, a tím zamezí průjezd křižovatkou pro auta, která budou mít následně „zelenou“ z jiných směrů,
  • vjíždění do křižovatky na „oranžovou“, a tím ušetření pár minut „do další zelené“, a přitom ohrožení ostatních.

Jak to dělat správně

Návod, jak se chovat správně na světelných křižovatkách je velmi jednoduchý a učí se v každé autoškole.

  1. Pokud stojím na červenou a padne oranžová, připravím se k rozjezdu.
  2. Jakmile padne zelená, plynule se rozjedu (stejně rychle a dynamicky jako auta přede mnou).
  3. Dívám se do křižovatky a za ni, a pokud vidím, že bych zůstal stát v křižovatce, pak do ní nevjíždím (i když mám ještě zelenou) a počkám, až se uvolní a okolní provoz mi umožní projet křižovatku a nezastavit v ní.
  4. Padne oranžová, zastavím, protože vzápětí přijde červená.

Buďme ohleduplní k ostatním i sobě a neucpávejme křižovatky ani silnice bezohledným chováním.

Co říká zákon

Silniční zákon č. 361/2000 Sb. o jízdě přes křižovatky mimo základní pravidla o dávání přednosti v jízdě, znamení o změně směru jízdy, stání, předjíždění a odbočování uvádí:

  • Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) (zastavení před přechodem pro chodce) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5 (přednost protijedoucích vozidel při odbočování vlevo).