Povinné reflexní prvky a zadržení malého techničáku na dohled…

16. 12. 2014

Zákon 361 z roku 2001 byl už více než třicetkrát novelizován.
A chystá se další novela. Ta má zavést hned několik zásadních změn, které se dotknou bez výjimky všech, ať už jsou to řidiči nebo chodci. V současné době poslalo ministerstvo dopravy návrh změn do meziresortního řízení, pak ho bude muset předložit poslancům, a tak dále. Je otázka, co vše poslaneckou sněmovnou projde, ale pojďme se podívat alespoň na nejzásadnější změny, které ministerstvo navrhuje, a které by mohly platit už v průběhu příštího roku.

Chodci budou vidět

Jen v roce 2013 zemřelo při dopravních nehodách ve dne 54 chodců, v noci to bylo 80! A letos je bilance podobná. I to je jeden z důvodů proč po vzoru dalších zemí budou i u nás muset mít chodci na sobě za snížené viditelnosti reflexní prvky. Návrh předpokládá, že by to bylo všude tam, kde není veřejné osvětlení, tedy nejen mimo obce. V sousedním Slovensku tuto povinnost zavedli ve dvou krocích, nejprve mimo obce, a pak i v obcích. Výsledkem je to, že na tamních silnicích umírá v noci pětkrát méně chodců než před zavedením této povinnosti.

Pro chodce to bude znamenat mít na sobě jakýkoliv reflexní pro ostatní dobře viditelný prvek. Nebudeme tedy muset chodit přímo v reflexních vestách. Zavedení této povinnosti usnadní i rozhodování soudů v případech, kdy řidič v noci na neosvětleném místě nemohl chodce včas vidět. Bude-li sražený chodec bez reflexních prvků, pak k tomu bude soud přihlížet, protože chodec nenaplnil svoji zákonnou povinnost a neudělal vše pro svoji bezpečnost. V současné době je viníkem, v případě, že chodec dodržel pravidla o chůzi po vozovce, vždy řidič, protože měl předpokládat, že se s chodcem může setkat.

Návrat zadržení malého technického průkazu

Policie se už několik let snaží, aby jí byla opět vrácena pravomoc zadržet na místě osvědčení o registraci vozidla, postaru malý technický průkaz. Mělo by se jednat o případy, kdy je vozidlo v natolik špatném technickém stavu, že ohrožuje ostatní. To mohou být i pneumatiky sjeté pod minimální výšku dezénu (letní 1,6 mm, zimní 4 mm). Mělo by se ale jednat především o opravdu závažné závady. Majitel vozidla pak bude moci požádat příslušný registr vozidel o vrácení ORV, ale až poté, co prokáže, že auto bylo zkontrolováno na stanici technické kontroly a je způsobilé provozu.

V současné době policista může řidiče se závažnou závadou pouze odeslat na stanici technické kontroly, a to ještě pouze v případě, že ta není vzdálena dál než 8 kilometrů. Několik let zvažované mobilní stanice technické kontroly se stále nepodařilo realizovat. Technický stav se tak přímo na silnicích kontroluje jen u nákladních vozidel a autobusů. Technická závada přitom byla v roce 2013 příčinou takřka pěti set nehod.

Správnímu řízení se nevyhneme – auto nám zabaví

Policista už dnes má, v případě podezření, že se řidič bude vyhýbat správnímu řízení, vybrat od hříšníka kauci, a to od 5 000 do 50 000 korun. Výše kauce přitom nesmí překročit maximální možnou výši pokuty za daný přestupek. Z toho vyplývá, že se jedná o závažnější přestupky, za které je současně udělován zákaz řízení, například za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog (pokuta až 50 000 Kč), za jízdu bez registrační značky (5 000 – 10 000 Kč) nebo zastavení či stání na místě pro zdravotně postižené (pokuta 5 000 – 10 000 Kč), a tak dále.

Nově bude mít policista možnost, v případě, že řidič kauci nesloží, přikázat mu jízdu na nejbližší vhodné místo, kde bude vozidlo odstaveno a zajištěno technickým prostředkem (botičkou) nebo odtaženo do vyřešení případu.

Psychologické vyšetření neobejdeme

Od roku 2011 musí všichni vybodovaní řidiči, a ti, kterým byl vysloven zákaz řízení, před návratem za volant projít dopravně-psychologickým vyšetřením. Jejich výsledky ale nikdo neeviduje. Nově bude zavedena povinnost pro akreditovaného psychologa vypracovat písemný posudek a v případě negativního posudku oznámit výsledek vyšetření bez odkladu příslušnému registru řidičů.

Řidič, který psychologickým vyšetřením neprojde, se bude moci do 10 dnů odvolat na ministerstvo dopravy. To zřídí do 125 dnů zvláštní komisi ze tří psychologů, jejichž případný kladný posudek pak může nahradit původně negativní vyjádření psychologa.

nesprávně očištěné skloSníh a led bude muset z auta povinně

V současné době je odstranění sněhu a ledu z auta před jízdou stanoveno obecnou povinností o zajištění výhledu z vozidla nebo zajištěním bezpečnosti provozu vůči ostatním. Nově má být tato povinnost v zákoně přímo stanovena proto, aby bylo možné odstranění sněhu a ledu po řidiči přímo vyžadovat.

Jak správně očistit skla a na co si dát pozor při nepříznivém počasí se dozvíte zde.

Zdroj: Petr Jansa, Český rozhlas

Články

Jak správně cestovat v tomto horku a na delší trasy?

Máme pro Vás tipy jak se připravit, a jaké nedělat chyby při vlastní jízdě.

Dovolené startují. Zjistěte, jaká pravidla platí v cíli vaší cesty.

A nejen v cíli, ale také v zemích, kterými budete jen projíždět. Přehledně a stručně.

Děti mají rády interaktivní kreslenou dopravní výchovu

Před prázdninami si mohou hravou formou osvěžit bezpečnost v silničním provozu, i jako chodci a cyklisté.

Blíží se prázdniny a děti začínají být roztěkané

Připravili jsme pro vás tipy pro bezpečnost všech věkových kategorií dětí.

Jak porovnávat auta z hlediska bezpečnosti

Základním požadavkem je asi pro každého řidiče bezpečnost při dopravních nehodách.
Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení81Průměrné hodnocení4.2
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka