Zpět

Jakou rychlostí se nafukuje airbag?

Nafouknutý airbag v autě

Airbagy jako záchrana v nouzi

Airbagy se staly standardem v moderních vozidlech a jejich hlavní účelem je ochránit pasažéry při nárazu. Tato technologie zachraňuje životy a snižuje zranění, ale má své limity a vyžaduje spolupráci s dalšími systémy, jako jsou bezpečnostní pásy.

Airbagy nebyly vždy samozřejmou součástí vozidel. První systémy airbagů byly testovány již v 50. letech minulého století, ale teprve v 90. letech se začaly běžně instalovat do aut. Jejich vývoj však pokračuje a moderní auta mají i boční, kolenní a hlavové airbagy, které poskytují ještě lepší ochranu. Testují se airbagy mezi sedačkami, které mají lépe chránit při bočním nárazu.

Nafukování airbagu

Airbagy pracují extrémně rychle, aby mohly efektivně zabránit kontaktu těla s tvrdými částmi aut. Při detekci nárazu senzory aktivují pyrotechnický mechanismus, který vytváří plyn k naplnění airbagu. Celý proces trvá zhruba 0,04 s, což je mnohem rychlejší než mrknutí oka.

Pro lepší představu: airbag se nafukuje rychlostí až 320 km/h. Tato rychlost zajistí, že je airbag plně funkční v okamžiku, kdy se tělo začne pohybovat ze svého původního místa. Rychlost nafouknutí je pečlivě kalibrována tak, aby zároveň minimalizovala riziko zranění způsobené samotnou aktivací airbagu.

Videa nafouknutí airbagů >>

Moderní systémy zahrnují i senzory pro detekci váhy a polohy pasažérů, aby mohly upravit nafouknutí podle konkrétní situace. Například u malých dětí nebo osob sedících příliš blízko volantu může být nafouknutí omezeno.

Náraz do airbagu, když nebyl řidič připoutaný pásy

Co se stane bez pásů?

Bezpečnostní pásy jsou klíčovou součástí bezpečnostních systémů aut. Airbagy jsou navrženy tak, aby doplnily funkci pásů, nikoli je nahradily. Pokud nejsou pasažéři připoutáni, jejich těla mohou narazit do airbagu příliš brzy, již v době nafukování.

Náraz do airbagu při nehodě bez pásů může způsobit vážná zranění. Následkem můžou být zlomeniny žeber, poškození hrudníku, poranění krční páteře nebo i hlavy.

Ilustrace airbagu a nervové soustavy člověka

Jaká je to „rána“?

Pokud si představíte, že vzduchový vak se k vám blíží rychlostí 320 km/h, je jasné, že jde o velmi silný náraz do velmi tvrdého předmětu. Proto máme bezpečnostní pásy, které nás zbrzdí a do čelního airbagu tělo narazí v okamžiku, kdy se již vyfukuje. Čelní airbag má totiž otvory a je přesně spočítáno, kdy má být plně nafouknutý a kdy již trochu měkký, tj. kdy do něj dosedne tělo při nehodě. Následně se vyfoukne celý, aby bylo možné z auta vystoupit (pokud to zdravotní stav dovoluje).

Je třeba zdůraznit, že ačkoli může být náraz do airbagu nepříjemný, je mnohem bezpečnější než náraz do volantu, přístrojové desky nebo skla. Airbag je navíc navržen tak, aby svou energií rozprostřel na větší plochu těla, což snižuje riziko smrtelných zranění. Mnozí pasažéři uvádějí, že i přes nepříjemnosti spojené s aktivací airbagu byli schopni opustit vozidlo bez vážnějších zdravotních komplikací.

Poutání v autě bezpečnostním pásem

Závěr

Používání bezpečnostních pásů a správné nastavení sedačky jsou klíčové pro efektivní fungování airbagů. Bez pásů nejen zvyšujete riziko zranění, ale také znemožňujete airbagům plnit jejich úlohu. Moderní auta nabízí množství pokročilých technologií, ale jejich efektivita je závislá na správném používání.

Proto je důležité být nejen připoutaný, ale také pravidelně kontrolovat technický stav auta jako celku.

Anketa

Používáte vždy bezpečnostní pásy?
Ano, vždy
Většinou ano
Občas
Nikdy
Věděli jste, že airbagy fungují správně jen když jste připoutaní bezpečnostními pásy?
Ano
Ne
Představuje pro vás airbag záruku bezpečí?
Ano
Ne
Zažili jste nehodu, při které byl aktivován airbag?
Ano
Ne
Jak hodnotíte význam airbagů v moderních autech?
Nezbytný
Důležitý
Zbytečný
Myslíte si, že všichni řidiči znají pravidla správného použití airbagů?
Ano
Ne