Starší motory bez turbodmychadel generovaly větší částice, které tělo umělo odchytit na sliznicích apod. Současné turbo motory pracují s obrovskými tlaky, a tím produkují mikroskopické částice, které pronikají až do krve. Tyto částice jsou ale rakovinotvorné a tím zvyšují riziko onkologického onemocnění.
Jak funguje filtr pevných částic
Filtr pevných částic je zařízení instalované ve výfukovém systému, kde zachycují mikroskopické pevné částice vznikající při spalování paliva. Tyto částice obsahují saze, kovové oxidy a další toxické složky, které přímo ohrožují zdraví.
Princip fungování
Zachycení částic: Filtr obsahuje porézní materiál, který částice fyzicky zachytává.
Regenerace: Filtr se pravidelně „čistí“ pomocí spálení zachycených částic při vysoké teplotě.
Detekce a kontrola: Moderní vozy mají systémy, které sledují stav filtru a upozorňují na potřebu regenerace nebo výměny.
Nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic nejčastěji poznáte podle toho, že auto výrazně černě kouří.
Problémy při špatné údržbě
Špatná údržba nebo nefunkční filtr způsobují:
- Zvýšení emisí jemných částic.
- Poškození motoru.
- Ekologickou a zdravotní zátěž.
Vliv pevných částic na lidské zdraví
Jemné částice PM 2,5 a PM 10 mají schopnost pronikat hluboko do dýchacích cest, a dokonce do krevního oběhu. Tyto částice přímo souvisí s následujícími zdravotními problémy:
Respirační onemocnění
- Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN)
- Astma
- Záněty dýchacích cest
Kardiovaskulární choroby
- Infarkt myokardu
- Mrtvice
- Vysoký krevní tlak
Rakovina
- Zvláště rakovina plic a hrtanu
Další problémy
- Poškození imunitního systému
- Zvýšená nemocnost u dětí a seniorů
- Snižování kognitivních schopností
Ekonomické důsledky
Zdravotní náklady spojené s nemocemi vyvolanými škodlivinami z nefunkčních DPF jsou velké. Podle studií Světové zdravotnické organizace (WHO) může škodlivé ovzduší přispívat ke ztrátě miliard dolarů ročně.
- Náklady na hospitalizaci pacientů s respiračními a kardiovaskulárními nemocemi.
- Výdaje na léčiva a dlouhodobou léčbu.
- Ztráta produktivity kvůli nemocem.
- Jeden pacient s CHOPN vyžaduje ročně léčbu v průměru za 70 tisíc korun.
V Evropě jsou roční náklady na léčení nemocí způsobených škodlivinami z dopravy odhadovány na 150 miliard eur.
Jak situaci zlepšit
Prevence: Pravidelná kontrola a údržba DPF.
Výchova řidičů: Informace o vlivu na zdraví a možné pokuty.
Technologie: Zavádění efektivnějších filtrů a alternativních pohonných systémů.
Regulace: Zvýšená kontrola vozidel s nefunkčními DPF pomocí mobilních měřících stanic.
Závěr
Nefunkční nebo odstraněný filtr pevných částic je závažným problémem, který ohrožuje nejen zdraví jednotlivců, ale celé společnosti. Údržba DPF, vzdělání řidičů a kontroly mohou zásadně snížit dopady tohoto problému. Chraňme si zdraví i okolí, protože cena za nicnedělání je příliš vysoká.