Co je zipování a proč je důležité?
Zipování (nebo také pravidlo „střídavého řazení“) spočívá v tom, že řidiči ze dvou pruhů se před zúžením pravidelně střídají. Každý řidič v pruhu, který pokračuje, by měl pustit jedno auto z pruhu končícího (těsně před místem ukončení tohoto pruhu). Tento princip zajišťuje plynulý provoz a snižuje riziko zácp i nehod. Bohužel v praxi často dochází k porušování tohoto pravidla.
Zipování má také kulturní aspekt. V zemích, jako je Německo nebo Rakousko, je jeho dodržování běžným standardem, zatímco v České republice se tento postup teprve prosazuje. Nedostatečná informovanost a jistá neohleduplnost mezi řidiči však brání efektivnímu využití tohoto pravidla.
Nejčastější chyby při zipování
Předčasné zařazování: Řidiči se často zařazují do pokračujícího pruhu příliš brzy, čímž vzniká nevyužitý prostor v končícím pruhu a doprava se zbytečně zpomaluje. Nejhorší jsou ti, kteří ve snaze ušetřit čas přejedou z pruhu do pruhu několikrát. Důsledkem je opak, zpomalení.
Neochota udělat mezeru: Mnoho řidičů odmítá pustit vozidlo z vedlejšího pruhu. Tím vzniká chaos a zbytečné napětí. Pravidly je jasně dáno, že řidič musí udělat prostor pro auto z končícího pruhu.
Zastavení na konci pruhu: Řidiči jedou až na konec končícího pruhu, zastaví, a následně se snaží „vnutit“ do pokračujícího pruhu, což vede k tvorbě kolon a nehodám.
Neznalost pravidel: Mnoho řidičů si není vědomo, že zipování je nejen doporučením, ale v určitých situacích i povinností stanovenou zákonem a má jasná pravidla (viz dále, včetně videa).
Statistiky a důsledky
Podle statistik Ministerstva dopravy České republiky z roku 2023 je zhruba 30 % dopravních zácp na dálnicích způsobeno nesprávným zipováním. Studie také ukázaly, že:
- Až 40 % řidičů nezná správný postup zipování.
- Předčasné zařazování a neochota udělat mezeru prodlužují kolony o 20–30 %.
- Každý rok je v Česku evidováno přes 200 nehod způsobených agresivním chováním při zipování, přičemž nejčastějšími příčinami jsou náraz zezadu a boční kolize.
- Chyb v zipování se častěji dopouštějí mladší řidiči (18–30 let) a řidičky.
- Starší řidiči (nad 60 let) mají tendenci zařazovat se příliš brzy, čímž blokují provoz.
V zahraničí, například v USA, jsou některé státy známé důsledným vynucováním zipování pomocí značek, kamer a policie. Tyto postupy ukazují, že lepší dodržování pravidel může významně snížit tvorbu kolon.
Jak zlepšit situaci?
Vzdělávání a osvěta
Kampaně v médiích zaměřené na pravidla zipování by mohly pomoci zlepšit povědomí řidičů. Již v autoškolách by mělo být zipování důležitou součástí výuky. Některé země často zahrnují praktické ukázky na trenažérech nebo na simulovaných situacích v provozu.
Lepší značení
Dopravní značky mohou řidičům názorně ukázat, kdy a jak se zařadit.
Důsledná kontrola a pokuty
Policie by měla postihovat řidiče, kteří zipování porušují. Například kamerové systémy nebo přímo dohled policie mohou detekovat přestupky a ukládat pokuty.
Technologická řešení
Například dynamické dopravní značení a monitoring kamerami mohou pomoci regulovat provoz v kritických místech. V budoucnosti by mohly autonomní vozidla zipování zautomatizovat.
Jak to dělat správně?
- Před snížením počtu jízdních pruhů by měli řidiči v obou pruzích zpomalit a vyrovnat rychlosti v obou pruzích.
- Současně vytvořit mezery mezi jednotlivými auty tak, aby mohli řidiči z končícího pruhu plynule přejet a střídavě se zařadit do pokračujícího pruhu.

Tato animace věnující se nepozornosti na silnicích byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.
Závěr
Zipování není jen o dodržování pravidel, ale také o ohleduplnosti a spolupráci mezi řidiči. Pokud budeme dodržovat správný postup, můžeme společně přispět k plynulejší a bezpečnější dopravě. Zamysleme se proto nad vlastním chováním za volantem a dejme si šanci zlepšit situaci na našich silnicích. Vězme, že každá malá změna může mít velký dopad na všechny účastníky provozu.