Pravidla a legislativa v České republice
Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích (č. 361/2000 Sb.) platí:
- Jízdní kolo a koloběžka jsou nemotorová vozidla.
- Cyklista a koloběžkář jsou řidiči a musí se řídit silničním zákonem a dalšími povinnostmi.
- Kdo vede jízdní kolo nebo koloběžku, je chodec a může jít po chodníku i přes přechod.
- Cyklista ani koloběžkář nesmí jezdit po chodníku ani přes přechod pro chodce, pokud nesesednou a nejdou pěšky.
- Děti do 10 let mohou po chodníku jet, ale nesmí ohrožovat ani omezovat chodce. Ani ony však nesmí jezdit po přechodu pro chodce – musí sesednout.
Za ohrožení chodce při jízdě po chodníku nebo přechodu pro chodce hrozí pokuta až 1 500 Kč na místě a až 5 000 Kč ve správním řízení.
Nebezpečí jízdy po chodníku a přechodu pro chodce
- Ohrožení chodců – chodník je určen pro pěší, včetně seniorů, dětí a osob se sníženou pohyblivostí. Rychlí cyklisté a koloběžkáři mohou způsobit vážná zranění.
- Riziko kolizí s vozidly – řidiči na přechodech očekávají chodce, ne rychle projíždějící cyklisty.
- Neviditelnost a překvapení – cyklista jedoucí z chodníku je pro řidiče nepředvídatelný, zvlášť pokud je schovaný za zaparkovanými vozidly, zástavbou nebo zelení.
- Psychologické dopady – opakované konflikty mohou u citlivějších chodců vést k omezení pohybu.
- Nedostatečná vymahatelnost přestupků – policie často nemá kapacity na pravidelné kontroly.
- Lepší infrastruktura – oddělené cyklostezky a stezky, bezpečné přejezdy pro cyklisty.
- Značení a úpravy – jasné oddělení prostoru pro chodce a cyklisty, fyzické bariéry.
- Osvěta a prevence – školní dopravní výchova, veřejné kampaně, informování uživatelů aplikací sdílených koloběžek.
- Represe a kontroly – pokuty, kontroly městské policie a policie, důsledné postihy za porušování pravidel.
Jak situaci zlepšit?
Jízda po chodníku a přechodu pro chodce je z větší části bezohlednost, a ne neznalost pravidel. Někteří účastníci provozu ignorují ostatní a myslí jen na sebe. I když je na mnoha místech možnost využít cyklostezek, silnice apod., tak jezdí po chodníku. Zlepšení situace by proto asi nejvíce prospěly účinnější kontroly a pokuty.
Další problémy způsobené cyklisty a koloběžkáři
- Neznalost a porušování pravidel – včetně zákazu vjezdu, jízdy v protisměru, nevhodného chování v pěších zónách a na stezkách.
- Ochranná přilba – povinná do 18 let, doporučená pro všechny.
- Nedostatečná schopnost řídit – zejména u nezkušených uživatelů koloběžek.
- Přejíždění ze silnice na chodník a zpět, nebo přes přechod bez sesednutí – je nelegální a nebezpečné.
- Jízda vedle sebe – často ohrožuje ostatní, zvlášť v úzkých úsecích.
- Jízda ve více lidech na jednom kole nebo koloběžce – tato vozidla jsou určena pro jednoho jezdce.
- Nedostatečné technické vybavení – např. chybějící osvětlení a dvě nezávislé brzdy.
- Nedávání znamení o změně směru jízdy – řidič musí dát jasný signál před odbočením.
- Nedodržení bezpečné vzdálenosti – ohrožení při jízdě těsně za chodci nebo jinými cyklisty.
- Nesprávná rychlost jízdy – jezdec musí být schopen zastavit na vzdálenost, na kterou vidí.
- Zakázané způsoby jízdy – venčení psa, převážení velkých a jinak nebezpečných předmětů, používání mobilu za jízdy (držení v ruce).
- Poslech hlasité hudby, sluchátka – omezuje vnímání zvuků provozu a může být velmi nebezpečný.
- Alkohol, drogy, nemoci nebo i některé léky – snižují schopnost bezpečně řídit.
- Zákaz kouření za jízdy – ruce mají být vždy volné pro řízení a brzdy.
- Varianty s elektromotorem – dosahují vyšších rychlostí, někteří uživatelé navíc provádějí tzv. chiptuning, který zvyšuje výkon nad bezpečné a legální limity.
Závěr
Jízda cyklistů a koloběžkářů po chodníku a přechodu je téma, které si zaslouží větší pozornost veřejnosti, policie i státní správy. Dodržování pravidel, zlepšení infrastruktury a větší ohleduplnost mohou výrazně přispět k bezpečnějšímu a příjemnějšímu pohybu všech účastníků dopravy.
Cyklisté a koloběžkáři, nechte chodníky a přechody pro chodce chodcům.