Kde se bude jezdit 150 km/h
Vyšší rychlost platí zatím na vybraných úsecích, kde to dovoluje kvalita vozovky, rozhled, dopravní hustota a technologické možnosti. Tyto úseky budou označeny dopravní značkou s piktogramem 150.
Podobně jako v Německu půjde o tzv. dynamické úseky – rychlost může být snížena podle počasí, hustoty provozu nebo nehod.
Zvýšená rychlost platí od dopravní značky B 20a – Nejvyšší dovolená rychlost (150) až po značku B 31 – Konec nejvyšší dovolené rychlosti, nebo sjetím z dálnice. Tyto značky jasně vymezují úsek, kde je možné jet až 150 km/h. Značky mohou být také řešeny proměnnými tabulemi (mechanickými i elektronickými) s číslem 150, které umožní pružné přizpůsobení aktuálním podmínkám.
Připojovací a odbočovací pruhy netvoří s dálnicí křižovatky, proto tuto maximální rychlost neruší – platí až do zmíněné značky „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“ nebo do opuštění dálnice.
Jak se změní doba jízdy
Rozdíl mezi 130 a 150 km/h vypadá na první pohled malý, ale v čísle to znamená:
Cesta dlouhá 100 km trvá:
- při 130 km/h: 46 minut
- při 150 km/h: 40 minut
→ Úspora času: 6 minut
Na trase Praha – Brno (200 km), pokud by tedy byla dálnice volná, jde tedy o asi 12 minut rozdílu při stabilní rychlosti 150 km/h. V reálném světě tedy jednotky minut.
Brzdná dráha a reakce řidiče
Při větší rychlosti roste brzdná dráha kvadraticky. Základní fyzikální vztah ukazuje dramatický rozdíl celkové vzdálenosti pro zastavení (včetně reakční doby 1 s):
- při 130 km/h: cca 180 m
- při 150 km/h: cca 230 m
Rozdíl je tedy přibližně 50 metrů navíc – což odpovídá délce cca 10 osobních nebo tří nákladních aut za sebou. To znamená, že řidič při 150 km/h potřebuje mít podstatně delší bezpečný odstup.
Spotřeba a emise
Vyšší rychlost znamená větší odpor vzduchu. Aerodynamický odpor roste se kvadrátem rychlosti, spotřeba tedy prudce stoupá. Např. pro osobní automobil se může spotřeba citelně zvýšit:
- při 130 km/h: cca 6,5 l/100 km
- při 150 km/h: cca 8,0 l/100 km
Rozdíl 1,5 litru znamená, že na 200 km spotřebujete o 3 litry paliva navíc a vyprodukujete o cca 7 kg CO₂ více.
Bezpečnostní aspekty
Podle analýz odborníků i dopravní policie je u větší rychlosti logicky vždy menší rezerva pro chybu. Více nehod vzniká při předjíždění, náhlém brzdění nebo při změně podmínek (např. prudký déšť).
Z evropských statistik je možné vyvodit:
- Zvýšení průměrné rychlosti o 10 % znamená zvýšení rizika smrtelné nehody o cca 20 %.
- Na dálnicích s neomezenou rychlostí v Německu je o 25 % vyšší poměr nehod s těžkým zraněním a úmrtími než na úsecích s limitem.
Pohled odborníků
Hlavní je kvalita řidiče a jeho schopnost předvídat a reagovat na vzniklé situace. Vyšší rychlost má být výsadou těch, kteří jezdí zodpovědně, v kvalitním vozidle a při vhodných podmínkách.
Dobrou cestou je možnost flexibilní regulace rychlosti podle podmínek, a ne plošné zvýšení. Důležitý je monitoring a vyhodnocení.
Někteří ekologové varují před nárůstem emisí a spotřeby a považují krok za opačný směr než požaduje klimatická politika snižování emisí.
Co si o tom myslí řidiči?
Podle průzkumu agentury STEM/MARK (2025):
- 62 % řidičů nový limit podporuje,
- 27 % je proti a považuje jej za rizikový,
- 11 % by preferovalo jen lokální zavedení (na vybrané úseky s dobrým povrchem).
Zajímavé je, že podle dopravních měření už dnes asi 30 % řidič překračuje maximální rychlost 130 km/h, nejčastěji v rozmezí 135–145 km/h.




