Zpět

Dálnice zrychlují: 150 km/h přichází!

Od novely silničního zákona se české dálnice změní. Maximální povolená rychlost se na vybraných úsecích zvyšuje ze 130 km/h na 150 km/h. Tato změna má příznivce i odpůrce – a přináší otázky nejen o čase jízdy, spotřebě, ale i o bezpečnosti a dopadu na životní prostředí.

Dálnice zrychlují: 150 km/h přichází!

Kde se bude jezdit 150 km/h

Vyšší rychlost platí zatím na vybraných úsecích, kde to dovoluje kvalita vozovky, rozhled, dopravní hustota a technologické možnosti. Tyto úseky budou označeny dopravní značkou s piktogramem 150.

Podobně jako v Německu půjde o tzv. dynamické úseky – rychlost může být snížena podle počasí, hustoty provozu nebo nehod.

Zvýšená rychlost platí od dopravní značky B 20a – Nejvyšší dovolená rychlost (150) až po značku B 31 – Konec nejvyšší dovolené rychlosti, nebo sjetím z dálnice. Tyto značky jasně vymezují úsek, kde je možné jet až 150 km/h. Značky mohou být také řešeny proměnnými tabulemi (mechanickými i elektronickými) s číslem 150, které umožní pružné přizpůsobení aktuálním podmínkám.

Připojovací a odbočovací pruhy netvoří s dálnicí křižovatky, proto tuto maximální rychlost neruší – platí až do zmíněné značky „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“ nebo do opuštění dálnice.

Jak se změní doba jízdy

Jak se změní doba jízdy

Rozdíl mezi 130 a 150 km/h vypadá na první pohled malý, ale v čísle to znamená:

Cesta dlouhá 100 km trvá:

  • při 130 km/h: 46 minut
  • při 150 km/h: 40 minut

→ Úspora času: 6 minut

Na trase Praha – Brno (200 km), pokud by tedy byla dálnice volná, jde tedy o asi 12 minut rozdílu při stabilní rychlosti 150 km/h. V reálném světě tedy jednotky minut.

150 km/h - Brzdná dráha a reakce řidiče

Brzdná dráha a reakce řidiče

Při větší rychlosti roste brzdná dráha kvadraticky. Základní fyzikální vztah ukazuje dramatický rozdíl celkové vzdálenosti pro zastavení (včetně reakční doby 1 s):

  • při 130 km/h: cca 180 m
  • při 150 km/h: cca 230 m

Rozdíl je tedy přibližně 50 metrů navíc – což odpovídá délce cca 10 osobních nebo tří nákladních aut za sebou. To znamená, že řidič při 150 km/h potřebuje mít podstatně delší bezpečný odstup.

150 km/h - Spotřeba a emise

Spotřeba a emise

Vyšší rychlost znamená větší odpor vzduchu. Aerodynamický odpor roste se kvadrátem rychlosti, spotřeba tedy prudce stoupá. Např. pro osobní automobil se může spotřeba citelně zvýšit:

  • při 130 km/h: cca 6,5 l/100 km
  • při 150 km/h: cca 8,0 l/100 km

Rozdíl 1,5 litru znamená, že na 200 km spotřebujete o 3 litry paliva navíc a vyprodukujete o cca 7 kg CO₂ více.

Bezpečnostní aspekty

Podle analýz odborníků i dopravní policie je u větší rychlosti logicky vždy menší rezerva pro chybu. Více nehod vzniká při předjíždění, náhlém brzdění nebo při změně podmínek (např. prudký déšť).

Z evropských statistik je možné vyvodit:

  • Zvýšení průměrné rychlosti o 10 % znamená zvýšení rizika smrtelné nehody o cca 20 %.
  • Na dálnicích s neomezenou rychlostí v Německu je o 25 % vyšší poměr nehod s těžkým zraněním a úmrtími než na úsecích s limitem.

Pohled odborníků

Hlavní je kvalita řidiče a jeho schopnost předvídat a reagovat na vzniklé situace. Vyšší rychlost má být výsadou těch, kteří jezdí zodpovědně, v kvalitním vozidle a při vhodných podmínkách.

Dobrou cestou je možnost flexibilní regulace rychlosti podle podmínek, a ne plošné zvýšení. Důležitý je monitoring a vyhodnocení.

Někteří ekologové varují před nárůstem emisí a spotřeby a považují krok za opačný směr než požaduje klimatická politika snižování emisí.

Co si o tom myslí řidiči?

Podle průzkumu agentury STEM/MARK (2025):

  • 62 % řidičů nový limit podporuje,
  • 27 % je proti a považuje jej za rizikový,
  • 11 % by preferovalo jen lokální zavedení (na vybrané úseky s dobrým povrchem).

Zajímavé je, že podle dopravních měření už dnes asi 30 % řidič překračuje maximální rychlost 130 km/h, nejčastěji v rozmezí 135–145 km/h.

Anketa

Podporujete zvýšení maximální rychlosti na 150 km/h?
Ano, vítám to.
Ne, považuji to v ČR za zbytečné.
Ne, považuji to za nebezpečné.
Je mi to jedno.
Jak často jezdíte po dálnicích?
Denně
Několikrát týdně
Párkrát za měsíc
Zřídka nebo nikdy
Jakou rychlost obvykle udržujete na dálnici s max. rychlostí 130 km/h (v bezpečných podmínkách)?
Do 120 km/h
120–130 km/h
130–140 km/h
Nad 140 km/h
Myslíte si, že vyšší limit zrychlí dopravu mezi velkými městy?
Ano, významně
Jen nepatrně
Vůbec ne
Vnímáte zvýšení rychlosti jako riziko pro bezpečnost?
Ano, riziko roste vždy
Ano, ale záleží na řidiči a podmínkách
Nevím
Jak se podle vás změna projeví na spotřebě a emisích?
Spotřeba i emise se zvýší
Nebude rozdíl
Moderní auta to vyrovnají
Jak by podle vás měla policie rychlost kontrolovat?
(můžete vybrat více odpovědí)
Více radarů a úsekových měření
Náhodné kontroly
Spoléhat na zodpovědnost řidičů