Nebezpečí požáru
Tankování paliva je činnost, která může být spojena s rizikem požáru, a proto je nezbytné dodržovat bezpečnostní opatření. Motor vozidla musí být vypnutý, stejně jako zapalování a případné přídavné topení. Kouření nebo manipulace s otevřeným ohněm jsou na čerpací stanici přísně zakázány. Mobilní telefon by se neměl používat, jelikož může vytvářet elektrostatický náboj.
Před zahájením tankování byste se měli dotknout něčeho kovového a uzemněného, například karoserie vozu, čímž se odstraní elektrostatický náboj těla, který může způsobit jiskru. Tankovací pistoli je nutné zasunout zcela do hrdla nádrže, aby se minimalizoval únik benzínových par, které jsou hořlavé.
Je také důležité během tankování nevstupovat zpět do vozidla, protože třením oblečení o sedadlo se může generovat elektrostatický náboj, který může při dotyku s kovovou částí (tankovací pistole nebo karoserie) způsobit jiskru a způsobit požár.
Tankujte pouze do prvního cvaknutí pistole
Tankování by mělo být ukončeno při prvním automatickém vypnutí pistole. Přeplnění nádrže může způsobit únik paliva odtokovými kanálky, což nejen znečišťuje životní prostředí, platíte za vyteklé palivo, ale také zvyšuje riziko požáru. Dalším důvodem je roztažnost paliva – pokud natankujete při nízké teplotě a následně se palivo zahřeje, zvětší svůj objem, což může vést k jeho přetékání.
Moderní automobily mohou být vybaveny palivovým rekuperačním systémem ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System), který zachytává výpary paliva a posílá je do motoru ke spálení. Pokud je nádrž přeplněná, může systém nasát částečně palivo a tím se poškodit, protože nebyl konstruován pro manipulaci s tekutinou, ale jen s výpary.
Jízda „do sucha“
Jízda s minimálním množstvím paliva v nádrži není doporučována. Při nízké hladině paliva může palivový systém nasát nečistoty a vodu, které mohou být na dně nádrže. To může vést k ucpání palivového systému a poškození motoru. Časté tankování jen malého množství paliva může navíc způsobit kondenzaci vlhkosti uvnitř nádrže, což může vést ke korozi vnitřních kovových částí nádrže.
Natankování benzínu místo nafty a naopak
U čerpacích stanic jsou naftové pistole konstruovány tak, aby nešly zasunout do hrdla benzínového vozu. Opačný případ je však možný – benzínová pistole lze vsunout do dieselové nádrže, což představuje riziko pro motor. Pokud dojde k natankování malého množství benzínu do nafty, je možné situaci řešit dotankováním dostatečného množství nafty. U moderních vozů je uváděn max. bezpečný poměr do 5 % benzínu, tj. na 50 l nádrž je to jen max. 2,5 l benzínu.
Pokud natankujete větší množství benzinu, je důležité nestartovat motor a nechat vozidlo odborně vyčistit. Hrozí totiž poškození motoru, čerpadla a vstřikovačů.
LPG a CNG
Tankování plynných paliv, jako je LPG a CNG, vyžaduje zvýšenou opatrnost. Při tankování je nutné vypnout motor i elektrická zařízení, aby se minimalizovalo riziko vzniku jisker. Přísně zakázané je používání jakýchkoliv elektrozařízení, včetně mobilních telefonů.
Vozidla na plynná paliva mají omezení v některých podzemních garážích kvůli možnosti úniku plynu a jeho hromadění v uzavřených prostorech. U těchto vozidel se doporučuje mít v autě větší hasicí přístroj pro případ nouze.
AdBlue
Při manipulaci s AdBlue je důležité dbát na zvýšenou opatrnost. Tato látka je chemicky agresivní a může poškodit lak vozidla i oděv. Pokud se AdBlue dostane na pokožku, je třeba jej omýt vodou. Při plnění nádrže AdBlue se doporučuje používat ochranné rukavice a po natankování otřít potřísněná místa.
Nejčastější mýty a fakta o tankování
Okolo tankování existuje mnoho mýtů. Jedním z nich je představa, že je výhodné tankovat brzy ráno, kdy je chladněji a palivo tak hustší. Ve skutečnosti jsou podzemní nádrže čerpacích stanic udržovány na stabilní teplotě kolem 12 °C, takže tento efekt je téměř nulový. Dalším častým mýtem je, že plná nádrž zlepšuje výkon motoru – ve skutečnosti na výkon nemá množství paliva v nádrži přímý vliv, ale plnější nádrž může pomoci minimalizovat tvorbu kondenzátu.
Závěr
Správné tankování je základem bezpečné jízdy a dlouhodobé spolehlivosti vozidla. Dodržováním uvedených postupů a doporučení minimalizujete riziko technických závad, požáru či úniku paliva. Kontakt s palivem může vést k podráždění kůže nebo alergickým reakcím, a proto je třeba s palivem zacházet obezřetně. Opatrnost a ohleduplnost při tankování znamená nejen ochranu vás a vašeho vozidla, ale také ostatních a životního prostředí. Vždy pamatujte, že bezpečnost začíná u vás.








