Nové požadavky Autoškol pro motorkáře (aktualizováno)

16. 12. 2015

Od 1. listopadu platí díky novele zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel nová pravidla pro získání řidičského oprávnění pro motorkáře.

Pravidla se týkají všech skupin, tj. AM, A1, A2 a A, a rozšiřují požadavky praktické zkoušky. Cílem je prověřit dovednosti uchazečů o řidičské oprávnění. Jednotlivé úkoly jsou z dílny Centra dopravního výzkumu.

Vyzkoušejte si TEST v kapitole Autoškola >>

Jedná se o úkony, které musí zkoušený zvládnout sám, tj. komisař ho sleduje z povzdálí a nesedí na zadním místě sedadla:

  • postavení motocyklu a jeho sejmutí ze stojanu a vedení bez spuštěného motoru
  • nastartování motocyklu
  • přímá jízda při pomalé rychlosti (4 km/h)
  • projetí zatáčky ve tvaru U (4 km/h)
  • slalom při pomalé rychlosti (4 km/h)
  • jízda po dráze ve tvaru "8" při pomalé rychlosti (4 km/h)
  • opakované rozjetí se a zastavení (stop and go)
  • sestava manévrů prováděných při jízdě krokem
  • slalom při rychlosti 40 km/h
  • vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h)
  • brzdění na přesnost z rychlosti nejméně 50 km/h
  • nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost s nejvýše možným zpomalením z rychlosti nejméně 50 km/h
  • sestava manévrů prováděných při rychlosti 50 km/h

Postavení motocyklu a jeho sejmutí ze stojanu a vedení bez spuštěného motoru

Postavení motocyklu a jeho sejmutí ze stojanu a vedení bez spuštěného motoru

Přímá jízda při pomalé rychlosti (4 km/h)

Přímá jízda při pomalé rychlosti (4 km/h)

Projetí zatáčky ve tvaru U (4 km/h)

Projetí zatáčky ve tvaru U (4 km/h)

Slalom při pomalé rychlosti (4 km/h)

Slalom při pomalé rychlosti (4 km/h)

Jízda po dráze ve tvaru "8" při pomalé rychlosti (4 km/h)

Jízda po dráze ve tvaru "8" při pomalé rychlosti (4 km/h)

Opakované rozjetí se a zastavení (stop and go)

Opakované rozjetí se a zastavení (stop and go)

Sestava manévrů prováděných při jízdě krokem

Sestava manévrů prováděných při jízdě krokem

Slalom při rychlosti 40 km/h

Slalom při rychlosti 40 km/h

Vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h)

Vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h)

Brzdění na přesnost z rychlosti nejméně 50 km/h

Brzdění na přesnost z rychlosti nejméně 50 km/h

Nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost s nejvýše možným zpomalením z rychlosti nejméně 50 km/h

Nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost s nejvýše možným zpomalením z rychlosti nejméně 50 km/h

Sestava manévrů prováděných při vyšších rychlostech

Sestava manévrů prováděných při vyšších rychlostech
Zdroj dat: CDV

Následuje zkouška v reálném provozu se zkušebním komisařem "za zády".

Nové požadavky jsou dobré pro "bezpečnost na silnicích", to se shodnou téměř všichni odborníci i veřejnost. Přináší však také problémy, protože zkoušku dovedností je možné provádět pouze na uzavřeném prostranství o rozměrem cca 130 x 10 m, což bude pro mnohá města problém.

Věřme, že nové požadavky připějí k tomu hlavnímu, snížení tragických nehod motorkářů.

Bezpečné cesty nejen motorkářům!

Články

Jak porovnávat auta z hlediska bezpečnosti

Základním požadavkem je asi pro každého řidiče bezpečnost při dopravních nehodách.

Stále mnoho řidičů parkuje na místech, kde je to zakázané a nebezpečné

Stručně a jasně jsme popsali, kde se zastavit nebo stát nesmí.

Leje jak z konve ... pozor na aquaplaning

Vše o aquaplaningu, jak vzniká, a jak mu předcházet najdete zde

Mobil je v silničním provozu nebezpečný i pro chodce a cyklisty

Ve videu představujeme nejčastější chyby a jak jim předcházet.

Souhlasíte, že může být jedení a pití při řízení podobně nebezpečné jako telefonování?

A to nemluvím o kouření. Spadlá cigareta může způsobit velké problémy.
Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení85Průměrné hodnocení4.1
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka